Починаючи свій бізнес або створюючи новий товар, перше, що необхідно зробити – зареєструвати торгову марку. Ви можете відкласти реєстрацію юридичної особи, сертифікацію продукту, отримання штрих-коду, створення сайту, але подачу заявки на торговельну марку надовго відкладати не можна! Адже процес реєстрації займає певний час і є сенс подати заявку і поки «діло робиться» працювати над всім іншим – реєструвати юридичну особу, створювати упаковку, писати рекламні тексти, створювати сайт і т.д.
Отже, в цій статті ми спробуємо зруйнувати міфи про питання реєстрації бренду.
Міф 1. Реєстрація торгової марки – це довго і клопітно!
Що ж стосується тривалості реєстрації, то, звичайно, від моменту подачі заявки до моменту отримання документа про охорону торгової марки (свідоцтва) проходить деякий час. В середньому, це 12 міс. Але терміни можуть коливатися в залежності від кожного окремого випадку. Процедура реєстрації торгової марки складається з двох етапів експертизи: формальної (на якій перевіряються формальні дані: правильність заповнення даних, товарів, наявність довіреності на представника, наявність правильних зображень і т.д.) і кваліфікованої експертизи по суті (коли перевіряється можливість реєстрації тієї чи іншої торгової марки: чи існує вже зареєстрована торгова марка, яка схожа або ідентична з вашою; чи відповідає ваша марка іншим умовам надання охорони). Природно, така експертиза, яка проводиться вручну експертами, займає певний час. Але звертаємо увагу, що в Україні цей процес один з найкоротших у світі! Так, реєстрація торгової марки в Росії становить мінімум 1,5 року, а реєстрація торгової марки в Білорусі може зайняти до 3 років, що вже говорити про таку екзотичну країну як Ірак, в якій отримати торгову марку можна через 5-10 років після подачі заявки . Слід зазначити, що існує можливість зареєструвати торгову марку за прискореною процедурою за 4-5 місяців. Така послуга найчастіше потрібна заявникам, яким необхідна реєстрація домену в зоні «.ua».
Міф 2. Ціна на реєстрацію торгової марки занадто висока
«Скільки коштує зареєструвати торгову марку в Україні?» – Одне з найпоширеніших питань, яке задають собі підприємці, які вирішили отримати реєстрацію.
Вартість реєстрації торговельної марки складається з кількох платежів і залежить від кількох факторів:
- Скільки заявників за заявкою;
- Скільки класів товарів і послуг заявляються до охорони;
- Чи кольоровий знак (торгова марка);
- Чи містить знак слово «Україна»;
- Чи потрібна прискорена процедура реєстрації
Стандартна процедура реєстрації торгової марки в чорно-білому виконанні для одного класу з урахуванням всіх офіційних платежів і послуг приблизно становить 2335 грн.
Погодьтеся, що в масштабах бізнесу дана сума не велика і цілком резонна. При цьому у власника торгової марки виникає ряд переваг, у тому числі і підвищення вартості бізнесу в цілому.
Міф 3. Навіщо взагалі потрібна реєстрація ТМ?
Ви можете працювати без реєстрації своєї торгової марки – надавати послуги, продавати товари. Але в цій роботі буде одне вразливе місце – в будь-яку хвилину ви можете отримати спочатку претензію, а потім і позовну заяву про відшкодування матеріальної шкоди власнику торгової марки, яку ви використовуєте у своєму бізнесі. Причому, дані претензії законних власників можуть поширюватися на весь період вашої діяльності (в межах строків позовної давності), а не тільки зводитися до вимоги «з завтрашнього дня припинити використання моєї торговельної марки».
Міф 4. Якщо я зареєструю слово «Спасибі», то весь світ буде мені винен багато-багато грошей
Це твердження ми чуємо від багатьох клієнтів і, як не дивно, воно частково вірне. Але існує ряд нюансів, а саме:
- Не можна зареєструвати просто слово без прив’язки його до яких-небудь товарів або послуг.
- Не можна зареєструвати торгову марку одночасно в усьому світі. У ряді країн – так, у всьому світі – поки немає.
- Ви можете пред’явити претензії матеріального характеру лише у випадку, коли вашу торгову марку використовують з комерційною метою.
Таким чином, якщо ви зареєструєте слово «Спасибі» для, припустимо, закладів швидкого харчування (а також кафе, барів, ресторанів та інших послуг 43 класу МКТП) в Україні, то зможете пред’являти якісь претензії лише іншому закладу з назвою «Спасибі», яке здійснює свою діяльність на території України.
Сподіваємося, дана стаття зруйнувала деякі сформовані стереотипи та міфи про реєстрацію торгових марок.