Звалища вже займають 4% території України, і з кожним роком ця цифра буде тільки збільшуватися. Про поділ та переробку відходів думають мало. Ставлять вдома кілька відер для різних типів сміття взагалі одиниці. Ми поспілкувалися з «піонерами» рециклінгу в Україні і дізналися, як вони збираються змусити співвітчизників думати про майбутнє планети.
Працювати з населенням поки не виходить
У київського ТОВ «Екологічна лабораторія» вузька спеціалізація – фірма розбирає і утилізує віджилу електротехніку. Послуги, звичайно, платні і користуються ними лише підприємства, які зобов’язані позбуватися від списаної техніки. Народ же воліє залишати прилади у сміттєвого бака. З свідомих городян, які все ж приносять сюди свою електроніку, беруть символічну плату.
– Якщо у нас розбирання та переробка одного монітора коштує 60 грн, то у громадян просимо 10, – розповідає директор «Лабораторії» Юрій Носаченко. – У країні на рециклінг фінансування немає, це нікому не потрібно, на відміну від Європи, де витрати на переробку оргтехніки між собою розділяють держава і виробник.
Величезний сортувальний комплекс компанії «Укрекоресурси» здатний переробляти і утилізувати до 65 тис. тонн відходів на рік. Але для його повноцінної роботи просто не вистачає сміття.
– Його до нас просто не довозять. Не скрізь йде роздільний збір відходів, населенню ніхто не пояснює, як з ними поводитися, – нарікає менеджер Ольга Дробишева. – Процес морфології відходів, тобто строгого контролю їх пересувань від сміттєвого відра і до звалища у нас ніким не відслідковується.
Робота не з легких
На підприємствах з переробки відходів зміна триває 8 годин. Співробітники вручну сортують сміття, розділяючи вологі та сухі відходи. Потім частина мотлоху продають для вторинного використання, а сміття, яке не можна переробити, відправляють на сміттєспалювальні заводи чи заривають на полігонах. Робота ця вважається небезпечною для здоров’я. При розбиранні ЕПТ-монітора дуже обережно витягують кінескоп – в скляній колбі безліч шкідливих речовин.
– Ми їх передаємо іншим підприємствам, які на цьому спеціалізуються. На заводі «Микита Ртуть» з кінескопів витягують всі шкідливі речовини. Що стосується міді, кабелю, пластмаси – це все розбирається до однорідних матеріалів, а вже потім використовується вдруге. Пластмаса дробиться в крихту і додається до складу для виготовлення ряду виробів. З продуктів вторинної переробки у нас роблять автозапчастини, посуд, і багато іншого. Ці речі ніби отримують друге життя! – Розповідає Носаченко.
Нульова утилізація
Велика частина віджилої своє домашньої техніки і побутових відходів викидається і потрапляє на стихійне звалище. Це називається нульовою утилізацією. У відходах містяться компоненти, які, розкладаючись і потрапляючи в грунт, завдають величезної шкоди довкіллю та здоров’ю – кадмій, ртуть, нікель, поліефірні смоли, фреони.
– Щоб люди здавали техніку, їх потрібно зацікавити. У деяких країнах діє система заставних цін. При купівлі техніки клієнт сплачує певний відсоток за її утилізацію. Якщо він здасть застарілий прилад, отримає свої 3 або 5% переплати. Вже певна вигода для нього існує. А от якщо він викине предмет на звалище, то гроші йому не дістануться, зате підуть на розбір техніки та оплату праці, – міркує Носаченко.
Електроприлади становлять тільки 5% усього біосміття, яке щодня виробляє людство, але приносять 30% шкоди. Українці в більшості своїй цієї небезпеки не усвідомлюють.
– Рециклінг? Не чув такого слова, – сміється киянин Денис Тимошенко. – У нас не Європа, і старання пари тисяч ентузіастів, які сортують своє сміття і відносять батарейки в пункти переробки, геть нівелюється мільйонами тих, кому плювати на це все. Не бачу сенсу мучитись, загальної картини це не змінить.
На щастя, є й ті, хто бачить у рециклінгу і правильному сортуванні свого сміття елемент самоповаги і внутрішньої культури.
– Я почав сортувати сміття, коли з’явилися контейнери біля будинку. Скло в один контейнер, зелений, а пластик, папір – в жовтий. До цього мене привчила дівчина, а потім і батьки підключилися. Нас, тих, хто думає про довкілля, все більше! – Запевняє Фазіль Джінджолія.