ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Хто покладе на лопатки МВФ?

БРІКСНіщо не буває вічним. Ось і Міжнародному валютному фонду (МВФ), ймовірно, доведеться потіснитися. Країни БРІКС нещодавно заявили про створення свого валютного фонду. І про збільшення своїх квот у МВФ. Нагадаємо, БРІКС – група з п’яти країн, які швидко розвиваються: Бразилія, Росія, Індія, Китай, Південно-Африканська Республіка. Скорочення БРІК ввів в обіг аналітик американського інвестиційного банку Goldman Sachs Джим О’Ніл 12 років тому. Після приєднання до БРІК Південно-Африканської Республіки у лютому 2011 року з’явився БРІКС.

Сигнал Заходу

Негласне протистояння між БРІКС і МВФ йде вже давно. На вересневому саміті G20 у Санкт-Петербурзі лідери країн БРІКС висловили сподівання, що до січня 2014 року МВФ завершить 15-й перегляд квот.

Цей перегляд передбачає збільшення частки країн БРІКС у капіталі МВФ на 3,46 процентних пункту – до 14,18%. Частка Росії при цьому зросте на 0,22 пункти і складе 2,71%. Китай за квотами займе третє місце після США і Японії, Індія – восьме, а Бразилія – десяте.

Зазначимо, що для прийняття серйозних рішень МВФ потрібно 85% голосів. У США до сьогоднішнього дня частка становить понад 17%. У результаті майбутнього перегляду знижується частка Сполучених Штатів, тому Конгрес цієї країни поки що не ратифікував рішення про перегляд квот. І навіть нова пропозиція про квоти, коли частка країни залежить від її частки у світовому ВВП, теж поки що не знайшла схвалення.

До речі, з 2000 по 2011 роки ВВП на душу населення у Китаї збільшився у 2,4 рази і склав 8,5 тис. доларів, в Індії – у 1,7 рази, до 3,7 тис. доларів, у Бразилії – у 1,6 рази, до 11,9 тис. доларів, у Росії – в 2,2 рази, до 17 тис. доларів, у ПАР – в 1,3 рази, до 11,1 тис. доларів.

Крім теми квотування на вересневому саміті порушили тему вкладу БРІКС у боротьбу зі світовою економічною кризою. Це відбилося на сумі, яку країни БРІКС вклали з липня 2012 року у МВФ – 75 млрд. доларів. Посол з особливих доручень МЗС Росії Вадим Луків заявив, що країни БРІКС політично і фінансово підтримали антикризові заходи G20 у роки світової кризи. Крім того, середні темпи зростання економік країн БРІКС – 4,11%, а розвинених країн – 1,37%, що говорить на користь перших.

Тема фінансової самостійності БРІКС дуже актуальна. Одним із показників цього є узгодження питань щодо створення свого банку зі статутним капіталом у 50 млрд. доларів. Установа віртуального секретаріату БРІКС – ще один крок. Не менш важливим стало рішення щодо створення Пула валютних резервів БРІКС, розмір якого складе 100 млрд. доларів.

Може, прийшов час і для створення валюти БРІКС? За словами російського експерта Валентина Катасонова, рано говорити про нову валюту БРІКС, але ініціатива щодо створення фонду і банку підриває позиції американського долара. Раніше багато питань «продавлювалося» через МВФ, у тому числі й ті, які працювали на підтримку американського долара, говорить експерт. Сьогодні ж країни БРІКС можуть консолідуватися і блокувати будь-які неугодні їм рішення, що є сигналом для Заходу.

До речі, про створення банку БРІКС говорять вже давно. Ще навесні минулого року на саміті глав країн-членів БРІКС в Індії було підписано генеральну угоду про надання кредитів у національних валютах і обговорювалася можливість створення спільного банку розвитку. Бразильський міністр торгівлі Фернанду Піментел заявив, що такий банк дозволить країнам, що розвиваються, об’єднати ресурси для вдосконалення інфраструктури, а також, з часом, стане джерелом кредитування.

На березневому саміті лідерів БРІКС у південноафриканському місті Дурбан також не раз звучало, що головна мета групи – зміцнити співпрацю між партнерами і стати менш залежними від Заходу. Після створення нового банку розвитку, заявили тоді на зустрічі, у країн БРІКС з’явиться конкурентоспроможна альтернатива Світовому банку і МВФ.

Прогнози та проблеми

На думку експертів аудиторської компанії Pricewaterhouse Coopers до 2050 року держави БРІКС разом із Мексикою, Індонезією і Туреччиною за обсягом сукупного ВВП будуть перевершувати «Велику сімку» (Великобританію, Німеччину, Італію, Канаду, США, Францію і Японію) у 1,7 рази.

До теперішнього часу загальний обсяг валютних резервів країн БРІКС досяг 4,4 трлн. доларів, що більш ніж у 4 рази перевищує аналогічний показник США і держав єврозони разом узятих.

До речі, позиції Китаю у БРІКС зміцнюються все більше. У 2013 році Китай став найбільшим кредитором США із загальною кількістю облігацій американського казначейства на 585 млрд. доларів.

Багато експертів визнають, що вже до 2016 року Китай має стати найбільшою економікою світу, обійшовши беззмінного лідера – США. До 2050 року, на думку аналітиків PwC, США можуть опуститися на третю сходинку, поступившись другим місцем Індії.

Але не все так гладко й у БРІКС та у його локомотива Китаю у даний час. Економіка Китаю за підсумками минулого року зросла на 7,8%. А це найгірший результат із 2000 року.

В інших учасників БРІКС у даний час не найкращі показники. Але, за прогнозами аналітиків, поліпшення не за горами. У той же час Європа і США теж далекі від оптимістичних показників в економіці на даний момент. Депресивні настрої посилюються завислим питанням підвищення стелі держборгу США. Якщо цю проблему не вирішать до 17 жовтня 2013 року, Сполученим Штатам може загрожувати дефолт.

Конкуренція у розпалі

Після петербурзького саміту багато хто заговорив про те, що Міжнародний валютний фонд входить у фазу серйозної кризи, що у нього з’явився конкурент.

Експерти відзначили, що серйозні рішення у світовій валютно-фінансовій сфері останнім часом приймають дві групи – західна «сімка», про яку вже згадувалося, і «п’ятірка» БРІКС.

Ситуація у МВФ вкрай серйозна. Протягом 2010–2013 рр.. МВФ видавав непропорційно велику кількість кредитів саме європейським країнам, в основному країнам єврозони, які переживають кризу. Така перевага викликала невдоволення неєвропейських країн – членів МВФ. Звідси й бажання переглянути квоти фонду, виходячи з реалій.

За час існування МВФ проводилося 14 таких переглядів. Останній раз у 2010 році, коли вирішили, що капітал Фонду збільшується на 100%, з 238,4 млрд. СПЗ до 476,8 млрд. СПЗ (СПЗ – спеціальні права запозичення). Тобто капітал зросте до 720 млрд. доларів і більше 6% часток квот від держави з надмірним представництвом перерозподілять на користь держав із малим представництвом, до яких відносяться БРІКС.

Але ситуація з нині чинними квотами вже не влаштовує групу БРІКС. Особливо в останній рік, коли вони вклали у МВФ 75 млрд. доларів. Треба міняти підхід до виділення кредитів у МВФ, а не тільки квотування.

Нагадаємо, у даний час членами МВФ є 188 держав. У 1992 році країни колишнього СРСР також вступили до Фонду, що поставило перед Фондом нові складні завдання.

МВФ призначений для регулювання валютно-розрахункових відносин між державами і надання фінансової допомоги країнам-членам через короткострокові позики в інвалюті при виникненні валютних труднощів. Фонд здійснює свою діяльність як спеціальна установа ООН. Такий статус йому надали після укладеної з ООН угоди, затвердженої у 1947 році Радою керівників МВФ і Генеральною Асамблеєю ООН. Але за наполяганням Сполучених Штатів, ООН не має права давати Фонду рекомендації з фінансової політики.

БРІКС «підігріє» МВФ

Чи зможе БРІКС створити самостійний міжнародний фонд, і чи не стане це першими «дзвінками» для втрати пальми першості з боку МВФ?

Кандидат економічних наук, керівник та партнер компанії «Фінансова студія» Євген Невмержицький вважає, що заснування фонду країн БРІКС, як і безпосередньо цієї міжнародної організації, створює не конкурента, а альтернативу МВФ.

Серед 188 країн-членів МВФ незаперечне домінування належить США, як основного постачальника світових грошей, функцію яких, як і раніше, виконує долар США, зазначив Невмержицький. За його словами, розвинені європейські країни, валютою котрих є євро – друга після США валюта, що виконує функцію світових грошей, слідують за США за ступенем впливу на МВФ. Отримання позик МВФ часто пов’язано з виставленням умов, що йдуть у розріз з інтересами країни позичальника, коли під питанням виявляється її економічна незалежність.

«Цілком очевидним є логічність створення організації БРІКС і, відповідно, заснування ними свого фонду, який буде працювати за правилами, написаним країнами-членами та в їх інтересах, – сказав Невмержицький. – Загальна територія цих країн займає 25% суші, де проживає 43% населення землі, виробляється 18% світового ВВП, що становить більш як 15 трлн. доларів. Додавши до цих цифр той факт, що троє з країн-членів є ядерними державами, а, значить, вміють себе захищати, ми отримуємо організацію, з якою неможливо не рахуватися. Вона володіє значною часткою світових ресурсів: сільськогосподарських, природних, трудових та інтелектуальних».

Однак, вважає експерт, серйозною проблемою країн-членів БРІКС є відсталі внутрішні політико-економічні системи, що дісталися їм у спадок від тоталітарних режимів. Та й велика частина їх населення перебуває в злиднях. Головним завданням цих країн буде зміна внутрішньої ситуації з можливістю для економічного розвитку, захистом прав і свобод громадян та суб’єктів підприємницької діяльності, зазначив аналітик. Практично всі країни-члени БРІКС не є правовими державами, а це вбиває на корені всі їхні перспективи.

«Швидше за все, країни БРІКС отримають збільшення своїх квот у МВФ, але це не стане перешкодою розвивати далі інтеграцію всередині союзу зі збільшеним впливом на процеси у МВФ, – заявив Невмержицький. – Майбутнє МВФ залежить від багатьох факторів і створення фонду країн БРІКС дасть тільки новий позитивний імпульс для більш конструктивного розвитку МВФ».

Ще один експерт на правах анонімності зазначив, що «динозаври» з БРІКС об’єдналися для того, щоб відстрочити своє вимирання, обумовлене внутрішніми чинниками. Вимирання відноситься не до самих країн, а до їх систем, зауважив він. «От якби цілісним культурам Китаю та Індії такий капіталізм, як у Японії, було б нове економічне диво, хоча Китай, начебто його і демонструє», – підсумував експерт.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами