ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Обсяг українського ринку електронної комерції перевищить в 2013 році $ 2 млрд.

інтернет-магазиниУкраїнський ринок електронної комерції продовжує зростати.  До кінця року його обсяг перевищить $ 2 млрд.  Прогноз на наступні п’ять років – зростання на 400%, до $ 10 млрд.  в 2018 році.

Незважаючи на слабке проникнення інтернету (42-51% проти 80-90% у США та Європі), низький рівень доходів населення і втручання регулюючих органів в роботу інтернет-магазинів, ринок електронної комерції в Україні зростає так само швидко, як і минулому році.  За підсумками 2013-го зростання електронної комерції в країні складе 49%, оборот ринку досягне $ 2,2-2,4 млрд. Це дуже непоганий результат.  Але якби не стримуючі фактори, обсяг ринку міг би бути в два рази більшим.

За даними дослідження, при загальній чисельності населення в 45,5 млн. чоловік тільки 19,3 млн. українців користуються інтернетом і всього лише 2,1 млн.  здійснюють покупки онлайн.  При цьому, за останніми даними ComScore і Forrester, обсяг українського ринку е-комерції становить $ 1,6 млрд.  “Ми прогнозуємо, що до кінця року оборот цього ринку досягне $ 2,2-2,4 млрд. Звичайно, якщо не виникнуть форс-мажорні обставини», – Каже Олександр Федотов, керівник відділу комплексних проектів «Ашманов і партнери Україна”. Зростання електронної комерції підтверджує і Микола Палієнко, директор всеукраїнського торгового інтернет-центру Prom.ua.  За його словами, загальна кількість замовлень товарів і послуг на Prom.ua за підсумками трьох кварталів 2013 року збільшилася на 205%, або більш ніж утричі порівняно з таким же періодом минулого року.  “Українці все більше і більше звикають купувати через інтернет», – стверджує він.  За даними «GFK Україна», наші співвітчизники найчастіше купують побутову техніку і електроніку, одяг, аксесуари та подарунки, ремень кирби Киев, косметику, квитки та дитячі товари.  У Prom.ua констатують, що кількість покупок в трьох найбільш популярних категоріях їх порталу з січня по вересень цього року набагато перевищила середньоринкове зростання: “одяг, взуття аксесуари” – на 457%, “будівництво” – на 602%”, авто-, мото- і велотехніка»- на 314%.

Покупки все частіше відбуваються у вигляді мобільних додатків, через планшенти і смартфони.  “У Європі більше 30% покупок здійснюються так, але в нашій країні цей напрямок тільки починає розвиватися», – говорить Юлія Марищук, генеральний директор Allegro Group в Україні.  Втім, українці взагалі вкрай рідко платять інакшим способом, ніж готівкою.  Незважаючи на появу все більшої кількості систем, що спрощують транзакції через інтернет, основним способом оплати покупок в нашій країні залишається розрахунок “з рук в руки” при отриманні товару – ним користуються 90% покупців. Зате помітно зростає асортимент покупок – стають популярними і затребуваними категорії, які раніше взагалі не продавалися через інтернет.  “Якщо раніше в інтернеті купували переважно побутову техніку та мобільні телефони, то в минулому і нинішньому роках ми побачили стрімке зростання покупок на в таких категоріях, як одяг та взуття, товари для дітей, меблі та фурнітура, будівництво, авто-, мото, велотехніка, а також подарунки і сувеніри», – каже Микола Палієнко.

Гравці ринку електронної комерції називають відразу кілька тенденцій: вихід на ринок офлайн-рітейлу (про намір завоювати онлайн-сегмент заявили відразу три великих мережевих магазини – «Зручний», “Алло” і “Фокстрот”), значне зростання сегментів фешн- і дитячих товарів (за даними Allegro Group в Україні – майже на 200%) і збільшення кількості дрібних і середніх інтернет-магазинів.  Все це відбувається поряд із зростанням мультиканальних продажів.  Євген Сисоєв, керуючий партнер AVentures Capital, стверджує, що офлайнові рітейлери повально йдуть в онлайн, а онлайнові – збільшують офлайн-присутність.

Середній чек сильно варіюється залежно від категорій.  Якщо в сегменті електроніки він, за підрахунками, сягає близько $ 250, то для одягу цей показник становить всього близько $ 60.  У цілому, за оцінками Allegro Group в Україні, середня сума покупки становить близько $ 150.  Основний внесок у цей показник – за великими містами, в областях середній чек значно менший.  Так, за даними Миколи Палієнко з Prom.ua, у Харківській області він становить $ 85, у Київській – 84 $, Одеській – $ 70, Донецькій – 66 $, Дніпропетровській – 65 $.

У найближчі роки і середній чек (за рахунок зростання кількості товарів, які купуються в мережі), і оборот ринку в цілому (за рахунок зростання кількості покупців) будуть рости.  “Дані досліджень показують, що близько 80% інтернет-користувачів, які не мають в даний момент досвіду здійснення онлайн-покупок, в найближчому майбутньому розглядають можливість покупок через інтернет», – зазначає генеральний директор Allegro Group в Україні.

Скористатися таким “ласим” ринком готові багато гравців.  Основна перешкода – відсутність грошей і досвіду.  За словами гравців, в сучасних реаліях, щоб поборотися за місце в п’ятірці найбільших, потрібно бути компанією з міжнародним досвідом і великими фінансовими можливостями.  “Поріг входу залежить від конкретних цілей, і якщо вони дійсно амбітні, то його планка досить висока. Так, в перший рік на розвиток проекту слід витратити близько $ 500 тис..», – Стверджує Юлія Марищук.  Євген Сисоєв називає ще більші суми – в “десятки мільйонів доларів”.

Зараз у топ-5 українських електронної комерції входять найбільші інтернет-магазини і торгові центри онлайн.  Але оскільки точних даних про їхній оборот немає, різні джерела називають різні компанії.  Сходяться тільки в одному: лідер – Rozetka.ua.  Крім цієї компанії, на роль найбільших гравців ринку претендують також modnaKasta, LeBoutique, Slando, Prom.ua, Aukro, Сокіл, FotoMag.com.ua, Алло і деякі інші.

«Ринок висококонсолідований – у більшості сегментів топ-5 гравців контролюють 60-90% електронної комерції», – вважає Євген Сисоєв.

В інтернет-торгівлі найменшу конкуренцію відчувають малі та середні інтернет-магазини, що торгують нішевими товарами і послугами і працюють з високою маржинальністю.  Іншим доводиться воювати за місце під сонцем.  “Через три-п’ять років ми побачимо перші операції по злиттю і поглинанню як серед інтернет-магазинів, так і між сервісами Вони будуть символізувати про перехід ринку в стадію зрілості і насичення», – Прогнозує Микола Палієнко.

Поки ж ринок буде продовжувати рости і розвиватися в основному за рахунок існуючих лідерів.  Нестабільний інвестиційний клімат і раніше не сильно приваблює світових гравців та інвесторів.  “Для того щоб прискорити процес, необхідно інвестувати в нові мобільні технології, що дозволяють істотно збільшити швидкість передачі даних, а також створити систему заохочення, а не пресингу онлайн-бізнесу», – упевнений Віктор Богданов, менеджер з комунікацій компанії IT-Intersog.

Великі інтернет-магазини будуть продовжувати розвиватися в основному за рахунок поліпшення сервісу – конкуренція між ними розгорнеться у сфері високої якості обслуговування покупців.  Крім того, будуть розвиватися мобільні додатки конкретних магазинів і мобільна інтернет-торгівля – все більше і більше покупок будуть здійснюватися за допомогою мобільних пристроїв.

На думку Євгена Сисоєва, факторами, які позитивно вплинуть на розвиток ринку, стануть подальше проникнення інтернету, 3G-зв’язку, збільшення кількості смартфонів, а також зростання купівельної спроможності та пропозиції.  Тут, до речі, можливі сюрпризи.  Сисоєв наводить у приклад modnaKasta і LeBoutique, які змогли зробити те, що довгий час вважалося неможливим: налагодити успішну торгівлю одягом в інтернеті.  До речі, зараз, за ​​підрахунками AVentures Capital, проникнення електронної торгівлі (відношення всієї роздрібної торгівлі до електронної комерції) в Україні становить близько 1,8-2%.  Це порівнянно з сусідньою Росією, але в чотири-п’ять разів менше, ніж у розвинених країнах.  Відповідно, протягом найближчих п’яти років в AVentures Capital очікують зростання цього показника до рівня 4,5-5%, а обороту ринку електронної комерції – до $ 10 млрд.

Незважаючи на більш ніж позитивні прогнози, всі учасники ринку роблять їх із застереженням: якщо не з’являться обтяжуючі чинники.  Під ними в першу чергу маються на увазі дії влади.  До тих пір, поки немає ефективних методів комунікації між бізнесом і владою, давати прогнози, на думку більшості гравців, досить складно навіть на рік.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами