ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon У $ 1-мільярдних стартапів виявилися серйозні труднощі

стартапСучасні стартапи за кілька років свого існування можуть завдяки оригінальній ідеї стрімко розростися і подорожчати до мільярда. Але як тільки компанія переступає позначку $ 1 млрд., її власники зустрічають перешкоди на шляху подальшого розвитку бізнесу чи відчувають труднощі, якщо бажають вийти з нього.

Клуб «мільярдних» стартапів впевнено розширюється. У недавніх раундах фінансування інвестори оцінили ринкову вартість соціальної мережі Twitter в $ 8,5 млрд., сервісу купонів та знижок LivingSocial – в $ 5 млрд., хмарного сховища даних Dropbox – в $ 4 млрд., мобільної платіжної системи Square – в $ 3,25 млрд., шведського музичного сервісу Spotify – в $ 3 млрд., фінського розробника комп’ютерних ігор Rovio – в $ 3 млрд., системи пошуку та бронювання апартаментів Airbnb – в $ 2,5 млрд., сайту з віртуальними дошками для заміток Pinterest – в $ 1,5 млрд., сховища даних і файлообміну Box – в $ 1,2 млрд., Інтернет-магазину Gilt Groupe – в $ 1,1 млрд., сервісу для збереження, синхронізації і пошуку нотаток Evernote – в $ 1 млрд.

Ще десятки нових компаній близькі до одержання звання «мільярдного стартапу», включаючи запущену в 2009 р. соціальну мережу з функцією геопозиціонування користувачів Foursquare, систему керування вмістом сайту WordPress, веб-сервіс для розміщення вихідного коду програмних проектів та їх спільної розробки GitHub та онлайн-ринок кваліфікованих питань і відповідей Quora.

Одна з проблем, що виникають у найбільших стартапів, полягає в тому, що вони стають найдорожчими товарами на ринку злиттів і поглинань. Лише деякі гіганти, такі як Apple, Google, Facebook або Microsoft, здатні профінансувати придбання такого товару.

Вихід на біржу перестав бути привабливою альтернативою з травня нинішнього року, після гнітючого розміщення акцій Facebook, що зменшилися в ціні наполовину. Найбільший дисконтний сервіс Groupon, що оцінювався в $ 12,6 млрд. перед проведенням IPO і який пропонував свої акції по $ 20 за штуку, в результаті отримав ринкову вартість нижче $ 3 млрд., а його акції коштують близько $ 3/шт. Акції виробника ігор для соціальних мереж Zynga, що також входить в клуб мільярдних стартапів, впали в сім разів – до $ 2,2 / шт. з $ 15,9 / шт. на початку цього року.

«Навряд чи хтось з керівників в нинішній час ставить мету вийти на біржу. Це просто фінансова подія, яка створює ліквідність для інвесторів та акціонерів. Всього лише вісім або десять стартапів зробили $ 1-мільярдні розміщення. Біржі – це майданчики, де умови диктують споживачі, і в якості альтернативи для залучення коштів вони втрачають привабливість», – зазначає виконавчий директор мільярдного стартапу Box Аарон Леві.

Якщо на ринку виникають сумніви в стартапі, йому доводиться добровільно здавати позиції, і в новому раунді приватного фінансування оцінювати себе нижче, ніж при попередньому інвестуванні. Подібне сталося з музичним сервісом Spotify. У травні компанія майже закрила раунд фінансування, в якому її оцінка становила $ 4 млрд. Проте акції Facebook, які спікірували вниз, і схожого на Spotify сервісу Netflix призвели до того, що для залучення грошей Spotify довелося знизити свою оцінку на $ 1 млрд.

Стартапи з високою оцінною вартістю можуть також зазнавати труднощів у вербуванні нових талантів. Якщо інженер приєднується до компанії вартістю $ 10 млн., він може стати дуже багатим в тому випадку, якщо бізнес розростеться до $ 1 млрд. Шанси заробити капітал близькі до нуля, якщо він приходить в компанію, вже оцінену десятизначної цифрою і у якої є ризик зісковзнути до восьми-або семизначної.

«У міру зростання вартості стартапу його можливості істотно зменшуються. Коли оцінка переступає позначку $ 1 млрд., потрібно бездоганне функціонування, щоб підняти вартість компанії хоча б трохи», – констатує партнер венчурної компанії True Ventures Джон Каллахан.

Втім, аналітики вказують, що у десятимільйонних доларових компаній більше можливостей не лише для зростання, але і для скочування вниз. У той же час перед мільярдним стартапом багато дверей закриваються, але це фокусує його на конкретних цілях, що робить бізнес більш ясним.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами