Найнезвичайніші способи передбачення наближення фінансової біди.
Народна інтуїція зламає будь-яку економічну викладку. Споживчі смаки знаходять кризові риси ще до того, як аналітики оголошують про крах. Як відчувають себе українці на тлі світових тривог і чи чекають вони глобального фінансового підступу?
Прогнози у під’їзді
У сусідньому дворі на лавочці не вщухають баталії “за економіку”. Бабусям неспокійно від теленовин, і вони шукають докази прийдешньої кризи.
– Он, Іванич баб перестав водити, побачиш, скоро знову 98-й рік буде! – Охає старша по під’їзду.
Мова – про олігарха районного масштабу, у нього десяток продуктових магазинчиків. Бабусі використовують Івановича як флюгер: коли позеленів лицем, значить, пора всім двором бігти за гречкою.
– Та він одружитися зібрався, – відповідає більш обізнана подруга. – Не буде ніякого 98-го!
Аналітики від такого підходу пішли недалеко. В обороті у фахівців з’являються зовсім незвичайні “кризові” індекси. Багато вчених мужів називають нові інструменти економічною єрессю. Побоюючись краху, люди починають по-іншому їсти, пити, купувати і навіть будувати особисте життя.
Розійдемося по-сімейному
Чим худіший гаманець, тим менше шансів піти наліво. Схоже, саме так розмірковують американські експерти. Вони впевнені, що в кризу сім’ї стають міцнішими. З одного боку, фінансові негаразди можуть доконати нещасливий шлюб. З іншого – ніщо так не зміцнює сім’ю, як загальний іпотечний кредит. Українці ж до того бояться дефолтів і звільнень, що в кризу починають активно злучатися.
Тенденція щодо зниження кількості розлучень намітилася ще в 2009 році. Тоді цей показник впав на 2%. Надалі наші співгромадяни краще жити не стали. І цей показник продовжив зниження – в 2010 році він знизився на 14%, а в минулому і зовсім на 51%, тобто вдвічі!
– При цьому в 2011 році зареєстровано 355 тис. шлюбів. Це на 16% більше ніж у 2010-му. Ця тенденція спостерігається по всій Україні, – розповіла начальник відділу нормативно-правового та методичного забезпечення діяльності органів держреєстрації актів цивільного стану Ольга Почекіна.
Так що якась користь від кризи таки є
Жінки лікують шопінгом і душевні негаразди, і фінансові. Якщо семеро по лавках не плачуть, то і на останні гроші треба причепуритися. Керівництво “Есте Лаудер” навіть запропонувало “індекс губної помади” в якості індикатора кризи. Логіка проста: нашкребти на плаття важкувато, ось панночки і закуповують тонни декоративної косметики. У непростому для світової економіки 2001 році продажі помади зросли на 11%, а у Велику депресію – взагалі на чверть.
В Україні грошові об’єми ринку косметики в 2009 році впали всього на 15%. І то, як кажуть фахівці, обсяги тоді таки були високими. Падіння купівельної спроможності призвело до зниження продажу тільки дорогих товарів. Але майже вдвічі зріс попит на акційну продукцію: покупці віддавали перевагу товарам в економічній упаковці, продавали зі знижкою, з різними бонусами і т. п.
Чоловіки поводяться прямо протилежним чином – перетворюються в скупих. Разом з курсами акцій неодмінно падає продаж чоловічої білизни. У нестабільній обстановці витратитися на зайву білизну сильна стать не в змозі. В Україну компанії, що спеціалізуються на чоловічому спідньому, почали приходити вже після кризи 2008-го. За підтвердженням ходили в народ.
– Та хіба мужики самі собі за трусами ходять! – Сплеснула руками продавець чоловічої білизни в переході. – Я тут третій рік стою, тільки дружини і беруть. Але беруть стабільно.
У сегменті подорожче теж кризових тенденцій не спостерігається. Забезпечені джентльмени вибирають натільний одяг все більше строкатий і наворочений.
Британці обчислюють кризу по продажах пива в барах. В ситі часи місцеве населення випиває в закладах, в голодні – вдома. У нас, правда, в громадському харчуванні пили спочатку небагато, близько 3% від загального продажу алкоголю.
Під час кризи в 2009 році в Україні єдина галузь, яка нарощувала виробництво – лікеро-горілчана. Як показала статистика, надалі українці стали відмовлятися від вина та пива і переходити на біленьку. Як кажуть, навіщо платити більше? Тільки за шість місяців цього року горілки було продано на 20% більше, ніж роком раніше. При цьому продаж пива скоротився на 2%, вина – на 25%.
Західні економісти міряють глибину народної бідності по продажах консервів. Українцям же і тушонка не завжди по кишені, особливо у неспокійні часи.
Згідно з дослідженням ООН, бідність в Україні зростає, якщо оцінювати її рівень за критеріями споживання. У більшості громадян споживчі можливості продовжують знижуватися. Так, збільшилася частка населення, чий раціон харчування має енергетичну цінність менше 2100 ккал на добу (з 13,7 до 14,4%).
44,1% населення витрачають на харчування більше 60% свого бюджету. За останній рік цей показник виріс на 1,3%. Як говориться в доповіді, це ще одне серйозне свідчення, що споживчі можливості стали гірші.
Інтернет цвіте і пахне
Економісти теж не дрімають: якщо народ заради економії повалив в Мережу, пора насторожитися.
– Обсяг використання електронних грошей в українському Інтернеті в 2011 році склав майже 2,5 мільярда гривень, – повідомляє Державна податкова служба України.
Грошовий оборот в Інтернеті за 2011 рік – в два рази більший, ніж у 2009 році, і в десять разів більший, ніж у 2007-му.
В очікуванні кризи українці стали купувати менше комп’ютерів і вибирають в основному дешеві моделі. Обсяги продаж за підсумками року можуть скоротитися на 5%.
Іншими словами, незважаючи на зниження обсягу продаж, електроніку все частіше купують через Інтернет. Тому що дешевше.
А як ще міряють кризові настрої?
1. Індекс бігмака. За цінами у світовій мережі громадського харчування легко визначити купівельну спроможність валюти. Якщо сендвіч дорожчає, отже, місцеві гроші знецінюються.
2. Індекс хмарочосів. У кризу недобудованих веж стає більше в рази.
3. Індекс довжини спідниць. На думку деяких економістів, чим міцніша економіка, тим коротші спідниці. У 2009-му коліна у дам і справді були прикриті.
Що говорять індекси?
Кризи немає:
* Зниження числа розлучень не спостерігається.
* Продажі губної помади різко не ростуть.
* Чоловіки справно купують собі нижню білизну.
* Споживання алкоголю в ресторанах повернулося на докризовий рівень.
Криза є:
* Якість харчування знижується.
* Покупці переходять зі звичайного роздробу в інтернет-магазини.
Если вы желаете приобрести двери в городе Донецк, то вам необходимо обратится в компанию “РКС”, на ее сайте rks.dn.ua представлен весь ассортимент межкомнатных дверей.