ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon У найближчі дні ціни на бензин в Україні зростуть до 12 гривень

На вихідних в найбільших мережах АЗС стандартний А-95 продавали по 11,30 грн. Аналітики кажуть, що це не межа. Єдиний спосіб хоча б тимчасово зупинити зростання цін – зниження акцизів. Чиновникам належить зробити непростий вибір: або піти на скорочення бюджетних надходжень від паливного ринку, або змиритися з розкручуванням інфляції через різке подорожчання палива.

Експертам ціна бензину, близька до 12 гривнів за літр, вже не здається фантастикою. Раніше Міністерство енергетики домовилося з представниками паливного ринку про те, що нафтотрейдери не будуть підвищувати ціни до 25 березня. Надалі ситуація може змінитися, впевнений директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. На його думку, ціна бензину цілком може досягти 11,50 грн. / літр найближчим часом. На минулих вихідних провідні мережі виставили цінники на стандартний бензин в межах 11,28-11,30 грн. / літр. В одній з мереж, яка торгує паливом, не викликає сумнівів в якості, вдалося заправитися по 10,50 грн. / літр. На пряме запитання, чому не так дорого, як у сусідів, помічник оператора сказав: «Поки продаємо старі запаси. Скоро і в нас ціна підніметься». У той же час вартість преміальних сортів палива в більшості мереж вже впритул наблизилася до 12 грн. / літр, а в деяких впевнено переступила цей рубіж.

Акцизи на бензин не будуть знижені

Нафтотрейдери бачать тільки один рецепт вирішення проблеми – зниження акцизів, які в січні були підвищені на 8,9%. Акциз на бензин підвищився з 182 євро / тонну до 198 євро /тонну, що дало прибавку в роздробі близько 20 копійок на кожному літрі. Зауважимо, що бензин більш чутливий до зміни податкової політики держави, ніж дизель. У кінцевій ціні солярки податки становлять близько 22%, в той час як роздрібна ціна бензину більш ніж на третину формується фіскальними апетитами держави.

«Всі чекають, що скаже уряд. Сьогодні ніхто не зацікавлений в дестабілізації ситуації. Я сподіваюся, що і далі все піде в конструктивному руслі», – зазначив Куюн. Однак на останньому засіданні уряду ініціатива про зниження акцизів, запропонована Мінпаливенерго та учасниками паливного ринку (її підтримав і прем’єр Микола Азаров), провалилася.

Головний противник зниження акцизів – Міністерство інфраструктури. Надходження від акцизу – основне джерело коштів для будівництва доріг перед Євро-2012. Попередньо втрати бюджету від перегляду акцизного збору оцінили в 1,2 млрд. грн. Перший віце-прем’єр Валерій Хорошковський на засіданні також висловився проти зниження акцизів. Як альтернативний варіант було запропоновано імпортувати мільйон тонн нафти без сплати податку на додану вартість для її переробки на українських заводах. Втрати бюджету – приблизно такі ж. Ні перша, ні друга ініціатива членам уряду не припала до душі. У нинішніх умовах кожен бюджетний мільярд на рахунку.

Ще один резерв для зниження ціни палива – нафта українського видобутку. Її ціна прив’язана до світових котирувань, і деякі учасники останнього засідання експертно-аналітичної групи при Мінпаливенерго пропонували змінити механізм ціноутворення для внутрішнього ресурсу, щоб він був дешевший. Але питання зависло в повітрі.

Експерти попереджають: якщо не пішовши на компроміс, держава в будь-якому випадку недоотримає гроші. Адже з подорожчанням палива скорочується його споживання – не буде і податків. Автолюбителі, для яких нинішні ціни стали критичними, пересіли на громадський транспорт – констатує заступник директора НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев. «Якщо нафтотрейдери піднімуть ціни вище критичної межі, то втратять велику кількість споживачів. Зараз ціни підходять до тієї межі, за якою може відбутися обвал споживання. Він вже спостерігається в декількох регіонах України. У Кіровоградській, Рівненській областях скоротилося споживання бензину більш ніж на третину. У Київській та Донецькій областях скорочення споживання перевищує 20%», – сказав експерт.

Зауважимо, що до цього часу діє домовленість між продавцями бензину і Мінпаливенерго про щотижневе підвищення не більш ніж на 10 копійок. Найбільш стримані чиновники Міненерговугілля прогнозують зростання цін на високооктанове паливо приблизно до 11,30-11,40 грн. / літр. Але оператори ринку називають цифру на 20-30 копійок вище.

Леонід Косянчук, глава асоціації Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України впевнений, що уряд в будь-якому випадку ще повернеться до перегляду акцизів на паливо. Свої пропозиції готові надати і торговці бензином. «Ми розробили систему, при якій ціна стабілізується, а бюджет нічого не втрачає, якщо говорити в перспективі року», – сказав Косянчук. До слова, про можливість введення плаваючих ставок акцизного збору говорять і в Росії. А ця країна сама видобуває нафту і переробляє її, але регулярно стикається зі стрибками цін на АЗС.

Силовий тиск держави на учасників ринку заради стримування цін, як було в минулому році, може закінчитися або ще більшим подорожчанням палива, або його дефіцитом.

Публікації по темі:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами