ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Що отримає Україна від зони вільної торгівлі?

зона вільної торгівліДо кінця лютого Верховна Рада повинна ратифікувати угоду про зону вільної торгівлі в рамках СНД. Але вступ цього документа в силу не принесе Україні ні припинення торгових воєн, ні дешевого газу. Це випливає з тексту проекту угоди про зону вільної торгівлі (ЗВТ). На думку експертів, економічний ефект від приєднання до угоди буде мінімальним.

Сир в шоколаді

Договір про створення ЗВТ укладений країнами Співдружності в жовтні минулого року. Тоді ж глави урядів підписали додаток до договору з чітким переліком товарів, на які дія угоди не поширюється. Кожне держава отримала можливість встановити мита на поставки товарів з інших країн-учасниць. Аналітики кажуть, що це звичайні протекціоністські заходи. Будь-яка держава має захищати національного виробника. Крім того, більшість країн, яких природа обдарувала нафтою і газом, закріпили в угоді мита на експорт своїх природних копалин. Росія тут не виняток.

Для ввезення своїх товарів на територію інших країн СНД України отримала, на перший погляд, досить вигідні умови. Додатком встановлені мита при поставках нашого цукру на ринки Білорусії, Казахстану, Молдови та Росії. Казахстан залишив за собою право обкласти митом українську горілку, Молдова – наш спирт, Вірменія – сигарети з фільтром. За оцінками експертів, це дуже лояльний список. Справедливості заради варто відзначити, що вітчизняний ринок також буде захищений ввізними митами від цукру з Росії, Казахстану, Білорусії і Молдови, чого не можна сказати про фильтры для воды от производителя.

Коли Україна ратифікує угоду про Зону вільної торгівлі

«З урахуванням обсягів і структури українського експорту такі умови можна вважати виграшними, – вважає виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко. – Цукор і горілка не є головними позиціями, на яких Україні заробляє гроші. Найважливіше для нас – машинобудівна продукція, яку ми поставляємо майже виключно в країни СНД, і частково продовольчі товари м’ясомолочного та кондитерського напряму. Тому головний позитив документа полягає в тому, що не з’явилося і вже не з’явиться жодних нових бар’єрів в цих сегментах».

Теоретично з ратифікацією угоди повинен настати кінець незліченною торговим війнам між Росією та Україною. «Карамельні заборони», «трубні проблеми», «молочні війни», нарешті, ембарго на поставки українського сиру ініціювати буде складно. Адже вони повинні перейти з розряду політичних конфліктів в сферу міжнародно-правових відносин. Однак на практиці ніякого полегшення виробники не відчують. Експерти впевнені, що Росія в будь-якому випадку буде переслідувати в торговельних відносинах як власні економічні інтереси, так і політичні вигоди.

«Формально обмеження на рівні ЗВТ можуть зникнути. Але при цьому проблеми в торгівлі збережуться, – переконаний Максим Борода, директор програми «Економічна політика і бізнес» Українського інституту публічної політики. – У Росії є великий арсенал так званих нетарифних обмежень у вигляді ліцензування, ветеринарних і фітосанітарних норм, антидемпінгових розслідувань. Нагадаю, та ж «сирна війна» розгорілася через невідповідність нашої продукції стандартам якості і технічним регламентам. Хоча це площину відносин виключно імпортера та експортера, з неї роздули скандал, а в результаті постраждала вся галузь».

Пробитися українським товарам на ринки СНД легше не стане. Поставки навіть в рамках дії угоди про вільну торгівлю підпадатимуть під «нетарифне регулювання». У світовій торговій практиці це означає, що на товари немає мит. До них лише застосовують обмеження за ознаками якості. А їх будь-яка країна може прописати так, що дорога імпорту буде закрита. Подібне нетарифне регулювання ніколи не прописується в угодах про вільну торгівлю, а такі обмеження є єдино можливими в рамках практично всіх торгових союзів і об’єднань, навіть СОТ. Не повинно бути кількісних бар’єрів або митних зборів, дозволяється лише це саме «нетарифне регулювання».

Тариф «свійський»

Навіть якщо імпорт з Україною буде дійсно вільною, весь позитив перекривається наявністю експортних мит з боку Росії на вивіз до нас своїх деяких товарів, в першу чергу нафти, газу та продуктів з них. «По-перше, у наявності повна асиметрія в оподаткуванні експорту, – говорить член парламентської фракції« БЮТ-«Батьківщина» Сергій Терьохін. – Якщо в України лише дві позиції – соняшник і металобрухт – то Росія встановила експортні мита на 71 позицію товарів. По-друге, чітко прописаний пріоритет Митного союзу, адже мита поширюються на експорт тільки в ті країни СНД, які в нього не вступили».

Додаток містить досить цікаву обмовку, яка фігурує в розділі про мита при експорті російського газу. Там чорним по білому написано, що дія мита поширюється на товари, “які вивозяться з Росії за межі Митного союзу». Нагадаємо, сьогодні в такий Сюз входять Росія, Казахстан і Білорусь. Казахам газ і нафту не потрібні – своїх вистачає. Для білорусів створені окремі умови отримання дешевого російського газу. А ось для України ця обмовка зводить нанівець всю перспективність участі в ЗВТ. І до того ж якщо формула експортного мита на нафту прописана окремим пунктом в програмі, про газ сказано, що для України буде існувати «спеціальна формула». Хоча для всіх інших покупців експортне мито на російський газ складе 30% його вартості. Таким чином, вступивши в ЗВТ СНД, Україну лише скаже «а». Щоб отримати дешевий газ, доведеться сказати і «б» – приєднуватися до Митного союзу. Росія зараз пропонує українській стороні повноцінне членство. Українські ж влада наполягає на окремому статусі у форматі «3 +1». Москва на такий компроміс не згодна.

Саме застереження у вигляді «спеціальної формули» насторожують аналітиків. Адже її можна в будь-який день змінити. «Таке рішення ні для кого не стало несподіванкою, – говорить Устенко. – Навряд чи хтось серйозно розраховував, що після приєднання до ЗВТ СНД Україну автоматом почне отримувати дешевий газ, а Росія стане поставляти його Співдружності на більш товариських умовах, ніж решті світу. Не забувайте, що наш північний сусід – не винятковий випадок у світовій практиці. Будь-які держави, які видобувають енергоносії, намагаються наповнювати бюджет за рахунок експортних мит, які вони встановлюють на енергоресурси. І Саудівська Аравія, і Кувейт, і Венесуела, і Іран, і Ірак однаково підходять до цього питання ». Простіше кажучи, сировина дає можливість отримувати доходи, які можна направляти на будь-які цілі – соціальні або інфраструктурні. А якщо мита на експорт ресурсів прибрати, це означає відібрати додаткові гроші у своїх громадян – не побудувати школи, дороги, не модернізувати армію чи промисловість.

Правда, Україна від цього не легше, адже майже третина нашого імпорту з Росії припадає саме на газ. Тому особливо актуально на днях пролунала заява депутата Верховної Ради Олексія Плотникова про те, що Україна сподівається на компроміси з боку Росії щодо відмови і обмеженням в угоді про ЗВТ. Правда, на прохання «Известий в Україну» деталізувати суть цих компромісів, депутат відповів дипломатичним відмовою: «Ми сподіваємося, що будуть враховані наші побажання, але для конкретики зараз не час. Переговорний процес йде досить напружено, тому не варто нагнітати ситуацію прогнозами », – сказав Плотніков.

Втім, аналітики вважають, що депутат поспішив з таким оптимістичним заявою. «Твердження, що Росія готова йти на поступки, протягом останніх двох років звучали неодноразово, – нагадує Олександр Жолудь, старший аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень. – Якщо вірити заявам української сторони, ми вже раз десять «підписали» новий договір по газу, але результатів досі немає ». На думку Жолудя, через це і інших спірних моментів депутати можуть взагалі відкласти ратифікацію угоди про ЗВТ СНД. До речі, про це ж раніше заявив Олександр Єфремов, голова фракції Партії регіонів. Він визнав, що документ до ратифікації ще не готовий.

Виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко:

– У разі нератифікації угоди про ЗВТ СНД для України з’являються серйозні ризики. У міру погіршення економічної ситуації в світі кожна країна буде намагатися захистити свої ринки усіма можливими способами. Тому в короткостроковій перспективі будь-яка з країн СНД може звести для наших товарів різні тарифні бар’єри. З урахуванням того, що близько 40% українського експорту направляється саме до Співдружності, втрати можуть бути досить великими. У цьому розрізі головний сенс угоди в тому, що воно дозволяє зберегти обсяги нашого експорту і дає гарантію неущемленія наших прав.

Член парламентської фракції «БЮТ- «Батьківщина» Сергій Терьохін:

– Додаток до угоди знижує всі можливі вигоди від організації зони вільної торгівлі. Це буде організація з гарною назвою, незрозумілим міжнародним статусом і повним правом Росії змінювати встановлені правила гри на свій розсуд. Тому на сьогоднішній день конкретно для України в ЗВТ СНД немає ні істотних плюсів, ні мінусів істотних. Можливо, ситуація зміниться в кращу сторону, коли Росія стане повноцінним членом СОТ і буде зобов’язана дотримуватися умов членства в цій організації.

Публікації по темі:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами