ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Імпортні авто подорожчають на третину

Для купівлі новенької іномарки за старою ціною залишається всього два місяці. В кінці березня Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі підведе підсумки розслідування щодо звернення українських автовиробників. Потім може з’явитися спеціальна загороджувальне мито на ввезення іномарок, за якою будуть введені квоти. Імпортери стверджують, що в такому разі подорожчають імпортні, а потім і вітчизняні авто.

Минулий рік для українського авто ринку став переломним. Вперше після кризи продажі швидко пішли в ріст. За рік куплено більше 220 тисяч нових автомобілів. «Це більш ніж на третину перевищує продажу 2010 року, – сказав директор відділу стратегічного розвитку Міжнародного автомобільного холдингу» Атлант-М “Олексій Терещенко. – Продажі іномарок виросли майже на 40%. У нинішньому році ми розраховуємо на таку ж динаміку ринку. Основним драйвером зростання стануть автовласники, які купили авто в салонах в 2006-2007 році, але не відновили їх до цього часу. Таких, за нашими підрахунками, в Україні близько 300 000 чоловік ».

Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко називає меншу цифру. На думку експерта, цього року новими машинами розживуться близько 260 тисяч українців. «Фінансова складова ринку збільшиться за рахунок Євро-2012 і пов’язаного з чемпіонатом припливу грошей у країну. Так само на ситуацію вплине проведення осінніх парламентських виборів, адже саме в такі моменти забезпечені українці готові на багато чого, щоб домогтися лояльності електорату», – вважає Назаренко.

Позитивно налаштовані і імпортери. За словами директора з продажів Porsche Finance Group Анастасія Стєклова, зарубіжні компанії-виробники в цьому році дуже розраховують на українських автолюбителів. «Європейські ринки скорочуються, – говорить Стєклова. – Наприклад, торік з продажу нових автомобілів в єврозоні був знову зафіксований невеликий спад. Причому падіння продажів триває з початку кризи, і на поточний рік прогнози також не райдужні. Тому ті квоти, які виробники раніше давали на Європу, будуть перерозподілятися на такі країни як Україна».

Незважаючи на позитивні прогнози, всі плани імпортерів і надії автолюбителів можуть залишитися лише на папері. У березні завершиться спеціальне розслідування, яке зараз проводить Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі (МКМТ). Причиною розслідування стало клопотання асоціації «Укравтопрому». У ньому вітчизняні виробники наполягають на загрозу, яку імпортери наносять українській автомобільній промисловості. Якщо комісія погодиться з аргументами заявника, для іномарок можуть бути встановлені квоти на ввезення. Також комісія може ввести спеціальне загороджувальне мито на той термін, поки наш автопром не набереться сил для повноцінної конкуренції.

За твердженням заступника голови правління з автовиробництва корпорації «УкрАвто» Олега Папашева, підстави для прийняття такого рішення є. «Україна, напевно, єдина країна, уряд якої нічого не зробило в період кризи для регулювання ринку в плані підтримки національного автопрому. При цьому на тлі скорочення попиту на внутрішньому ринку частка іномарок в продажах постійно зростає. Великі обсяги імпорту погіршують зовнішньоторговельний баланс. Приміром, за підсумками минулого року з країни було вивезено машин на  333 млн.$, а завезено на  2,7 млрд.$. Це третина негативного торгового балансу, тому уряд, очевидно, прийме якісь заходи », – вважає Папашев.

Якими будуть ці заходи, представник «УкрАвто» сказати не зміг. «Ідеальним для виробника стане стовідсоткова заборона на ввезення іномарок в країну, але якщо імпортери погодяться на 10% ринку, заперечень від нас не буде», – відбувся жартами Папашев. Між тим експерти дають різні прогнози. Приміром, Назаренко звертається до прецедентів і згадує 2002-й рік. Тоді аналогічне розслідування проводилося щодо імпорту російських автомобілів і спецмито було встановлено на рівні 31,7%. Разом з ПДВ і акцизом ставка склала 40%, а в роздріб машини подорожчали наполовину. Сценарій з квотами теж може бути доведений до абсурду: в минулому році узбекам, які завозили в Україну 7,2 тис. авто щороку, видали дозвіл на імпорт в нашу країну всього трьох авто.

У той же час Назаренко переконаний, що в березні комісія рішення не прийме. «Ми в будь-який момент готові надати докази того, що ніяких спеціальних захисних заходів Україні не потрібно. Це нам навіть зашкодить: наприклад, Європейська асоціація автовиробників заявила, що такі кроки можуть викликати зрив підписання угоди про створення ЗВТ. Однак слухання по справі, які повинні були пройти на цьому тижні, не відбулися у зв’язку з непередбаченими обставинами у заявника. Швидше за все, в таких умовах спецкомісія не встигне в строк і піде на продовження розслідування. За законом, процес можна відстрочити на два місяці», – говорить гендиректор ВААІД.

Отже, для покупки новенької іномарки за нинішніми цінами в українців залишилося близько двох місяців. Потім імпорт подорожчає через мито або стане дефіцитом через квоти. У результаті виграє тільки один гравець автомобільного ринку – національний. За прогнозами економістів, у таких умовах вітчизняний виробник напевно не втримається від спокуси також підвищити ціни. Аргументів на виправдання такого кроку, традиційно буде знайдено немало: від подорожчання енергоносіїв до підвищення зарплат робочим автозаводів. До речі, в історії вітчизняного авто виробництва не було і року, щоб наші машинобудівники не нарікали на жорстку конкуренцію і не вимагали негайного введення квот на іномарки. По одному з таких безглуздих з точки зору ринкових відносин проектів, імпортери могли ввозити в Україну лише три узбецьких автомобілі.

Якщо ж українські чиновники забудуть про всі закони сучасного ринку, підуть на поводу у потужного авто будівельного лобі і введуть квоти, споживач опиниться в складній ситуації.

Майбутні автомобілісти серйозно програють як за якістю, так і в ціні. «Потрібно врахувати, що сьогодні в Україні є лише один завод-виробник автомобілів, ЗАЗ (корпорація« Укравто »), – коментує незалежний експерт автомобільного ринку Андрій Сидоренко. – Тому введення будь-яких загороджувальних заходів для імпортних авто приведе до логічного фіналу: українсько-китайську ЗАЗ-«Forza» можна буде продавати, починаючи не від  10 тис. $, а від  12 тис. $».

Крім того, хорошу фору отримають інші авто українського складання. Це Lanos, Sens і Kia, які також збираються на ЗАЗі; SsangYong і Geely від корпорації «АІС»; Hyundai від компанії «Богдан» і Skoda Octavia від «Єврокару». Не є секретом, що ці моделі зараз конкурують з автомобілями іноземного виробництва за рахунок порівняно низької ціни. Найчастіше їх купують ті, кому не вистачає коштів на придбання якісніших західних авто. Обмеження імпорту дозволить нашим збирачам не тільки наростити обсяги продаж, але і підняти вартість своїх машин, як мінімум, на 10-15%.

Правда, є ще одна версія розвитку ситуації. Вона неофіційна, але останнім часом звучить все частіше. Деякі експерти цілком аргументовано доводять, що розслідування МКМТ є результат домовленості імпортерів з національним виробником. Саме галас навколо розслідування в минулому році допоміг авто ринку наростити продажі. Люди, які довго не вирішувалися купити авто, дізналися про можливе подорожчання іномарок і буквально побігли в автосалони. Тому, запевняють аналітики, вводити квоти або мита поки немає особливого сенсу. Набагато вигідніше тримати покупця в напрузі і постійно стимулювати попит.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами