ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Чиновники пропонують новий акциз на бензин і дизпаливо

Завершується спеціальне розслідування Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі. Експерти мають дати чітку відповідь: чи заважає розвитку українського нафтового бізнесу імпорт палива. Якщо комісія вирішить, що це шкодить, уряд може підвищити мита на закордонне пальне – тоді різко подорожчає бензин.

Кожен четвертий літр – український

Паливне розслідування ініційовано Міністерством енергетики та вугільної промисловості рік тому. Але до цих пір Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі так і не змогла визначитися, наскільки імпорт палива шкодить українським нафтопереробним заводам. Логіка чиновників проста. Сьогодні лише кожен четвертий літр палива на нашому ринку виробляється в Україні. Все остальне завезено з-за кордону. Для порівняння, в 2005 році частка імпорту становила лише 1% загального споживання, в 2006 році – вже 22%, в 2007 році – 34%. Сьогодні частка імпорту перевалила за 70%. Але експерти нагадують, що з-за кордону ми отримуємо паливо високої якості рівня євро-4 і євро-5. Українські ж НПЗ виробляють в основному бензин євро-3. Сучасні автомобілі таким не можна заправляти – це призведе до дорогих ремонтів. І тільки деякі НПЗ перейшли на євро-4.

Останнє засідання комісії відбулося в жовтні, але безрезультатно. Завтра закінчується термін розслідування стосовно імпортерів. За підсумками має бути прийняте рішення: або чиновники визнають, що імпортне паливо не завдає шкоди українським НПЗ або – що закордонні поставки душать українську нафтопереробку. У першому випадку вірогідність введення загороджувальних мит буде зведена до нуля. В іншому випадку – українським водіям не варто сподіватися на зниження цін. Ведення мита на бензин А-95 у розмірі 130 євро за тонну призведе до його подорожчання на 1,3 грн / літр, а мито в 80 євро за тонну на дизельне паливо «дасть» плюс 80 копійок до кожного літру.

У січні бензин подорожчає на 70 копійок

Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів Україна намагалося оскаржити правомірність проведення розслідування в судовому порядку. Але окружний адміністративний суд став на сторону комісії і відмовився відмінити процедуру спецрозслідування проти імпорту.

Джерело, знайоме з роботою комісії, допускає, що зараз уряд не буде форсувати введення мит, а прийняття рішення відстрочать з яких-небудь технічних причин, як неодноразово робили раніше. «Зараз не найбільш вдалий час для цінових потрясінь, ще не повністю зрозуміла економічна ситуація в країні в найближчі місяці – будемо ми рости чи падати. У таких умовах подорожчання палива навіть на копійки буде дуже недоречним. Всі прекрасно розуміють, що подорожчало паливо підштовхне інфляцію і ціни на інші товари. Тому прийняття рішення про підвищення мит, швидше за все, знову відкладуть до кращих часів», – сказав наш співрозмовник.

Ціна акцизної копійки

Ще одне податкове нововведення, яке може привести до зростання цін на паливо – ініціатива Міністерства інфраструктури. Пропонується підвищити акцизні збори на все паливо, яке ллється в баки на АЗС незалежно від країни походження. Якщо пропозиція буде прийнята, бензин подорожчає ще майже на 20 копійок, дизель – на 60. Податкове відомство вже висловилося на підтримку підвищення акцизів.

Примітно, що в пояснювальній записці до законопроекту, який оприлюднено на сайті Мінінфраструктури, чиновники говорять лише про зростання надходжень від акцизного збору. Однак конкретної цифри, наскільки саме збільшаться доходи бюджету, в документі немає. Глава міністерства Борис Колесніков сказав, що додаткові гроші потрібні на нові дороги в рамках підготовки до Євро-2012.

У той же час є думка, що комітет схвалить цю ініціативу і буде рекомендувати до прийняття в якості закону. Це призведе до того, що постраждають не тільки водії, а й усі українці, оскільки транспортна складова є в ціні всіх товарів.

Акциз на бензин може зрости до 200 євро

Тим часом недавно і Колесніков заявив, що в Україні близько 120 невеликих НПЗ взагалі не платять ніяких податків. Голава бюджетного комітету парламенту Валерій Баранов зазначив, що зараз буде хороша будь-яка ініціатива, яка допоможе наповнити бюджет, однак визнав: «Підвищення акцизів і мит буде дуже дискусійним для комітету питанням. Безсумнівно, додаткові надходження до бюджету – це добре. Але чи зможуть наші НПЗ забезпечити внутрішній ринок тими обсягами палива, які він споживає? Це зараз теж питання».

Сергій Куюн, директор консалтингової групи «А-95» вважає, що бюджет може і не отримати тих грошей, на які розраховують чиновники – споживачі палива зведуть до мінімуму поїздки. Як приклад він наводить дані статистики року: через підвищення акцизів на початку нинішнього року і подорожчання палива його продажі впали на 10%.

У той же час оцінюючи наслідки введення двох податків одночасно, Куюн сказав: «Державі необхідно розставити пріоритети: або збільшувати доходи бюджету, підвищуючи акцизи, або нарощувати прибутковість нафтопереробних компаній шляхом введення мит або квот на імпорт нафтопродуктів».

Якщо ж уряд все-таки піде на збільшення податкового навантаження на паливо, то бензин подорожчає приблизно на 1,5 гривень, дизель – приблизно на гривню.

Публікації по темі:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами