ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Нова пенсійна реформа вигідна олігархам і небезпечна для народу

нова пенсійна реформа в Україні 2011 року

Гравці фінансового ринку зустрічають нову пенсійну реформу 2011 року оваціями. Започаткування другого рівня пенсійної системи – Накопичувального фонду, відкриє приватним компаніям з управління активами доступ до потужного фінансового потоку, що збирається у вигляді податків з працівників і роботодавців всієї держави. Вітчизняна економіка від цього виграє. Але що буде з тими «маленькими українцями», заради яких держава, нібито, і затіяла масштабну ломку пенсійної системи? У профспілках побоюються, що люди, як завжди, залишаться з носом.

Ринкова пенсійна система стане доповненням солідарної

У країні з давніми традиціями фінансового шахрайства народних мас будь-яка реформа, яка зачіпає «шкурні» інтереси простої людини, викликає загальне побоювання і недовіру. Дивується тут нічому. Колективна пам’ять нинішнього покоління українців ще зберігає трепетні моменти подій 1991 року, коли ощадні вклади дорослого населення були в один момент заморожені і знаходяться в такому вигляді до сьогоднішніх днів. Пам’ятає народ і крах трастів, і банкрутство великих банків, на кшталт «Україна», «Слов’янського», і аферу «Еліта-центр», і багато інших яскравих подій новітньої історії. Найчастіше в таких ситуаціях влада безсило розводило руками перед ошуканими вкладниками або затягувало повернення вкрадених грошей на довгі роки.

Щось подібне може статися і з реформованою минулого тижня пенсійною системою. Зміст престарілих українців, згідно з оновленим законодавством, стане обов’язком двох державних структур – Пенсійного фонду України і Накопичувального пенсійного фонду. Основою діяльності першої організації, як і колись, стане солідарна система: працюючі громадяни і підприємства будуть перераховувати на її рахунок податки і збори, щоб ті розподілялися серед пенсіонерів. Принцип роботи Накопичувального фонду буде заснований на ринкових механізмах.

Накопичену пенсію можна заповідати спадкоємцям

Одержувачем коштів платників єдиного соціального внеску буде, як і до реформи, Пенсійний фонд України. Частина грошей держструктура використовує в рамках солідарної системи. Залишок – перерахує Накопичувальному фонду. Тут кожному платнику соціального внеску заведуть індивідуальний рахунок, на який буде записана кожна гривня, що надійшла від клієнта протягом його трудової діяльності. Чим більше коштів перерахує громадянин, тим більше грошей він отримає від фонду на старості років.

Відмовитися від участі в накопичувальній системі закон можливості не дає. У перший рік трудового стажу кожен житель країни буде перераховувати фонду зі своєї зарплати 2% від бази нарахувань єдиного соціального внеску. У другій рік – 3%. Третій – 4%. До шостого року розмір відрахувань досягне 7%. На цьому рівні внесок залишиться до самої пенсії, – коментує юрист громадської організації «Трудове партнерство» Андрій Голубенко.

Отримані кошти Накопичувальний фонд буде пускати в оборот: купувати цінні папери, фінансувати перспективні бізнес-проекти. Прийнятий Верховною Радою закон дозволяє довіряти управління активами Накопичувального фонду приватним компаніям і фондам. Прибуток – піде на рахунки платників єдиного соціального внеску, але її розмір буде дуже сильно залежати від ринкової ситуації, удачливості і старання керуючих компаній.

При досягненні пенсійного віку, громадянин отримає право на пенсію за солідарною системою. Її видаватимуть щомісяця, розмір визначать нормативні акти. Кошти, зібрані на індивідуальному рахунку Накопичувального фонду, можна буде забрати одномоментно або отримувати частинами до кінця життя. У разі передчасної смерті платника соціального внеску, що належить йому від Накопичувального фонду винагороду зможуть отримати його спадкоємці.

Реформа беззахисна перед інфляцією та корупцією

Спочатку старт дворівневої пенсійної системи планувався в 2012-2013 роках. Проте в проголосованому Верховною Радою варіанті закону конкретна дата запуску відсутня.

У документі сказано, що перерахування внесків до Накопичувального фонду почнеться не раніше, ніж буде забезпечена бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду. Коли це станеться – складно прогнозувати. У держбюджеті нинішнього року видатки на покриття дефіциту ПФУ становить 17,8 мільярдів гривень. Правда, роком раніше на ці цілі витрачено 30 мільярдів гривень. Тенденція свідчить про поступове скорочення розриву між доходами та витратами державної пенсійної скарбниці.

Зміни законодавства торкнуться в основному молоді та людей середнього віку. Відрахування до Накопичувального фонду будуть надходити за рахунок коштів платників єдиного соціального внеску молодших 35 років. Всі інші – будуть отримувати єдину пенсію з бюджету ПФУ, як це відбувається зараз.

Активи Накопичувального фонду, на думку аналітиків інвесткомпанії Dragon Capital, привернуть увагу великих фінансово-промислових структур. Очевидні переваги таких грошових ресурсів – тривалий термін їх використання. Процес накопичення коштів майбутніми пенсіонерами займає 35-40 років. Весь цей час учасник пенсійної програми другого рівня не має права вимагати гроші зі свого рахунку.

Між тим, що для акул бізнесу перевагу, для простого народу – серйозний фактор ризику. Адже ніхто не може гарантувати, що, накопичені за 40 років трудового стажу, кошти не знеціняться в один прекрасний день, як це було з народними заощадженнями в Ощадбанку СРСР.

Експерти виділяють 5 видів загроз збереження пенсійних внесків:

  • Інфляційні процеси;
  • Валютні коливання;
  • Можливість банкрутства підприємств-одержувачів коштів Накопичувального фонду;
  • Корупційні схеми розкрадання коштів;
  • Неефективне управління активами.

Про те, що пенсійна реформа не містить механізму збереження коштів, накопичених платниками єдиного соціального внеску, неодноразово заявляли профспілки ще до її прийняття. Голова Національного форуму профспілок Мирослав Якибчук звертав увагу парламентаріїв, що навіть за офіційною, злегка відірваною від реальності, статистики інфляція знецінює гривневі заощадження на 10% в рік. Таким чином, перерахувавши сьогодні на особистий рахунок в Накопичувальному фонді 100 гривень, через 40 років за ці гроші можна буде купити в кращому випадку склянку насіння або пляшку пива.

Страхові внески можуть знецінитися і внаслідок обвалу курсу гривні. Такі події у нашій країні відбувалися не раз. Індексувати гривневі кошти, залучені з бюджету Накопичувального фонду, приватні компанії не зобов’язані. Крім того, отримання громадянами гідної пенсії може опинитися під питанням у випадку банкрутства компаній, яким довірено управління грошима платників єдиного внеску. Чимало проблем народним накопичень здатна принести і кмітливість вітчизняних корупціонерів.

Україні має одну з найбільш масштабних корупційних систем у світі. Існує величезна небезпека, що кошти Накопичувального фонду будуть просто зникати у невідомому напрямку. Пенсійна реформа не дає відповіді на питання: як буде здійснюватися управління пенсійними коштами, і за рахунок чого держава гарантує прозорість їх використання? – Говорить Мирослав Якібчук.

Відсутність дієвих захисних механізмів здатне швидко дискредитувати будь-які новації реформаторів. Мабуть, парламентаріям все-таки варто було прислухатися до аргументів профспілок і більш ретельно опрацювати текст законопроекту про пенсійну реформу. Однак під тиском уряду законопроект приймався похапцем. Повернути на доопрацювання новоприйнятий закон міг би президент України. Але він навряд чи це зробить, оскільки від швидкості проведення пенсійної реформи залежить вирішення питання про виділення Україні чергового кредитного траншу МВФ.

 

Публікації по темі:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Фінансові новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами