ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Як вибрати юридичну фірму?

ліга законКожному керівнику доводиться стикатися в роботі з юристами і якась думка про них, безумовно, у нього вже є, коли на підприємстві гостро постає питання про необхідність звернення до юридичної фірми. Пов’язано це звичайно з великим значенням вирішення питання на свою користь, або з необхідністю отримання висновку третьої сторони (наприклад, для ради директорів, акціонерів, інвесторів, банку, і т.д.), або тоді коли потрібна довідка про корупцію, а також відсутністю на підприємстві потрібних фахівців (наприклад, з міжнародного арбітражу, податкових, митних спорів), великим обсягом робіт, і т.д.

Хоча буває, що ваш юридичний консультант вважає своїм завданням вказувати на те, що ви не можете вирішити якусь справу, тому краще відмовитися від неї і навіть не починати її.  А вам потрібно знайти шлях як зробити те, що ви хочете.

Розібратися в різноманітті юридичних фірм складно навіть фахівцеві.  Отримати будь-яку перевірену інформацію від самих фірм практично неможливо.  Знайомі радять такого-юриста або таку-то фірму.  Але ви хочете бути впевнені у своєму виборі – від нього залежить дуже багато чого.

Як знайти ту компанію, яка потрібна саме вам?

Спробуємо розібратися в ринку юридичних послуг, представивши всі юридичні фірми схематично у вигляді піраміди.

Верхівку піраміди складає невелика кількість провідних іноземних консалтингових фірм, які надають аудиторські, консалтингові, юридичні послуги.  Офіси в багатьох світових столицях, обслуговування транснаціональних корпорацій і дуже вузького кола найбільших українських підприємств.  Вартість послуг вимірюється сотнями тисяч доларів.  Юридичні відділи фірм нараховують від 5 до 20 юристів, які працюють на постійній основі, повний робочий день, з фіксованою оплатою у вигляді окладів і премій.  Внутрішні робочі нормативи для юристів цих фірм складають 6-8 годин оплачуваного часу в день.  За словами співробітників, у одного фахівця знаходиться від 5 до 30 справ одночасно.  60% роботи-консультації та висновки.  90% клієнтів – найбільші іноземні фірми.  Робота структурована між співробітниками – прийом клієнтів ведеться не менш як двома юристами (як правило, старшим і молодшим юрисконсультом), подальша робота виконується кількома співробітниками на розсуд старших менеджерів і партнерів.  Клієнт не може вплинути на кількість часу, витраченого юристами різної кваліфікації (для регулювання вартості послуги).  Необхідність роботи різних фахівців над проектом визначається партнером (керівником).

У рахунку, який виставляється клієнту, обов’язково присутній і час партнера (керівника), витрачений на вивчення справи і контроль.  Ставка партнера – від 400 до 500 дол на годину.  Ставка молодшого юрисконсульта – від 80 дол. на годину;  середня ставка фахівців – 100 дол. на годину.  Вартість ведення арбітражної справи середньої складності становить 120-200 тис. дол. США.  Умови оплати для українських клієнтів жорсткі, для іноземних клієнтів – по факту.  Є, правда, серйозний демпінг при участі в тендерах, але це швидше відноситься до маркетингових витрат.

Якість надання послуг забезпечується колективною роботою над справою, спеціалізацією юристів, контролем провідних фахівців.  Однак фірма не візьме на себе відповідальність за результат справи.  Звичайно, серйозні помилки трапляються і у провідних фірм – в основному, вони пов’язані з перевантаженням юристів, які в них працюють.  З цим же буває пов’язаний інший мінус – вас та інших клієнтів можуть вибудувати за пріоритетами – хто більше платить, той більше отримує.

Якщо вас консультують молодший-середній-старший юрисконсульти, під час консультації можуть бути допущені помилки, які ви не помітите, якщо тільки ви – не досвідчений юрист.  Помилок практично не допускають юристи на рівні партнерів і старших партнерів, хоча б тому, що, на відміну від попередніх, не соромляться сказати, що не знають відповідь на якесь питання зараз, над ним треба попрацювати.

По-різному тут ставляться до питань зацікавленості суду у вирішенні справи на вашу користь – якщо в одній фірмі вас почнуть запевняти, що забезпечують тільки грамотний супровід правової частини питання, але… зможуть порекомендувати суддю, до якого ви самі зможете звернутися, то в іншій – без натяків запропонують перерахувати енну суму на рахунок офшорної компанії для цих цілей.

Червоний сегмент характеризується наявністю довгострокового планування, сильними маркетинговими стратегіями, втім, не завжди успішними, про що свідчать закриття і скорочення багатьох офісів в Києві та інших містах колишнього Союзу.  Можливо, провали бувають пов’язані з тим, що стратегії нав’язуються з центральних офісів компаній.  Проводяться власні конференції, презентації для своїх і потенційних клієнтів в першокласних готелях.

У століття електронних технологій консервативні за своєю природою юридичні фірми намагаються теж не відставати – Вам запропонують спілкування і отримання частини послуг з мережі.  Ви отримаєте свою веб-сторінку на сайті компанії, де зможете погоджувати графік зустрічей, спостерігати, як на Ваш рахунок “капають” відпрацьовані юристами часо-долари, переглядати розроблені документи, і т.д.

Якщо Ви – глава найбільшої корпорації, якій потрібно вирішення проблем на територіях різних країн, і для Вас не є визначальною вартість послуг – то цей сектор для Вас.

Синю частину піраміди представляють іноземні фірми “другого рівня”.  Ставки – від 150 до 300 дол. на годину, середня вартість ведення арбітражної справи, за словами співробітників, 20-30 тис. дол.. Торг доречний, але незначний.  Робота фахівців так само структурована, як і в попередніх фірмах.  Вартість послуг – від декількох десятків до сотень тисяч доларів.  Основні клієнти – іноземні фірми.

Офіси в декількох країнах світу, стратегія проходження за лідерами, спроби шляхом злиття з великими іноземними конкурентами наздогнати фірми “великої п’ятірки”.  Трохи менш агресивна маркетингова політика, іміджева реклама.  Так само, як і у попередньої групи, практично відсутня пряма реклама.

Середній сегмент можна охарактеризувати як такий, який тільки формується.  Для заповнення розриву, який існує між лідерами ринку – іноземцями – і українськими юридичними фірмами, почався процес формування сильних українських компаній шляхом об’єднання найбільш успішних практикуючих юристів.  Вимоги до співробітників високі – українська і західна освіта, досвід забезпечення бізнесу, стажування в зарубіжних юридичних компаніях і судах, володіння кількома мовами.  Навчання співробітників;  корпоративна культура за західним зразком – кодекси для співробітників, розробка досвіду на внутрішньокорпоративних конференціях, і т.д. Робота за технологією лідерів ринку, чим забезпечують хорошу якість роботи.

Маркетингові стратегії мають на меті довести до вузького кола осіб відомості про рівень кваліфікації команди фахівців фірми – пропозиції спеціалізованих галузевих розробок, публікації статей у престижній пресі, виступи на конференціях і телебаченні.  Клієнти – великі та середні українські та іноземні підприємства.

Вартість консультацій – від 60 до 200 дол на годину.  Ведення арбітражної справи середньої складності – близько 10 тис. дол.  Якщо Ви рахуєте гроші, але відповідальність за проект висока, Ви – клієнт цієї групи.

Розрив між лідерами ринку – іноземними компаніями – і українськими юридичними фірмами відбивається у вартості послуг, технології, якості роботи, маркетинговому супроводі, позиціонуванні на ринку.  До цього сектора можна віднести широке коло українських фірм і консультацій, включаючи Інюрколегії – колись передовий загін радянської адвокатури.

Основні клієнти – приватні особи, підприємці та малі підприємства, які не мають власних юридичних служб, або мають слабкі юридичні служби.

Пряма реклама у виданнях типу “З рук в руки”, “Екстра М”, classifieds великих видань.

Характеризуються відсутністю чіткої спеціалізації, структуризації роботи всередині фірми, планування, ціновою невизначеністю, великою самостійністю і практично неконтрольованістю окремих фахівців.  При такому підході дуже складно забезпечити якість роботи, належний рівень складання документів.  Тут можуть собі дозволити розробити складний контракт на постачання устаткування на 10 сторінках замість належних 100, що згодом виллється в мільйонні збитки підприємства.  Відсутня спеціалізація роботи: юристи беруться за ведення і арбітражних, і кримінальних, і сімейних, і спадкових, і інших справ – все, що клієнт замовить.  Зрозуміло, і в такій фірмі можна зустріти досвідченого знаючого фахівця з вашої тематики.  Однак критерієм якості вашого вибору стануть, швидше за все, дорогий портфель або золота оправа окулярів адвоката.  Крім того, навіть першокласний фахівець не застрахований від помилок, а при відсутності контролю і технології роботи ризик зростає багаторазово.

Вартість таких послуг мінімальна – від кількох сотень до кількох тисяч доларів.  Цей сектор підійде, якщо у вас дуже проста справа, що не має принципового значення, немає штатних юристів і мінімальний бюджет.

Можна виділити також трохи більш успішні українські фірми, які мають, втім, ті ж якісні характеристики, що й попередня група – відсутність технології роботи над справою, якісного контролю, чіткої спеціалізації.  Принцип обчислення гонорару – “стільки, скільки вдасться отримати”, хоча можна говорити про те, що вартість ведення середньої справи – близько 7 тис. дол.  Відмінність від попередньої групи – трохи більший маркетинговий бюджет, модульна реклама.  Клієнтами цієї групи стають підприємства, які не можуть собі дозволити або вчасно розпізнати більш кваліфіковану групу.

Не можна сказати, що наведена класифікація сильно відрізняється від наявної в розвинених країнах, за винятком того, що формування середнього сегмента тільки почалося, і того, що західні юристи спочатку заявляють себе фахівцями у справах вузької спрямованості, не більше 5-7 напрямків, в той час як українські фірми занадто часто готові взятися за будь-яку справу і запевняти клієнта, що вона якраз відповідає їх спеціалізації.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика