ЕКОНОМІЧНІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Чому «Укрзалізниця» згортає міжнародні напрямки?

укрзалізницяГеографія міжнародного пасажирського сполучення «Укрзалізниці» бідніє з кожним роком, суттєво скорочуючись в напрямку Європи. Причина: неконкурентоспроможність українського ж / д оператора в питаннях сервісу, швидкості руху, цінової політики

У грудні залізниці Європи переходять на новий графік руху пасажирських поїздів у внутрішньому і в міжнародному сполученні. Тому українські залізничники в цей період підлаштовуються під нововведення європейців, а в травні вносять в розклад нові правки на Раді по залізничному транспорту країн-учасниць СНД. Кожний новий розклад руху поїздів міжнародного сполучення чітко демонструє слабку інтеграцію українських залізниць з європейськими та збільшення інтенсивності руху в напрямку країн СНД, насамперед Росії. Не стали винятком і недавні нововведення.

Нерентабельна Європа

Міжнародні поїзди курсують з України у двох напрямках – «захід» (європейські країни) і «схід» (країни СНД). У західному напрямку з України можна виїхати в Польщу, Словаччину, Угорщину, Румунію, Болгарію та Сербію. При цьому більшість поїздів є транзитними, оскільки формуються не “Укрзалізницею», а залізницями інших країн, в першу чергу Російськими залізницями. Український ж / д оператор бере участь у формуванні складів лише в польському напрямку. Водночас, транскордонні потяги, що курсують безпосередньо з України (Чопу) до Словаччини та Угорщини, формуються залізницями цих країн.

На сьогоднішній день сполучення з Польщею обмежується тільки двома міжнародними поїздами далекого прямування: Київ – Варшава та Львів – Краків. Наприклад, з 15 грудня поїзд Краків – Львів, який раніше був щоденним, ходитиме один раз на два дні. Пасажири відзначають завищену вартість квитків на даний поїзд – 500 грн. Водночас, з Кракова до Перемишля можна доїхати на польському поїзді за 40-60 злотих (близько 107-160 грн.), Далі витративши на автобус до Львова всього 70 грн, або ж 20 грн від самого кордону.

Ще недавно ситуація була кардинально іншою: географія прямування міжнародних поїздів у західному напрямку була значно ширшою. Україна мала пасажирське безпересадкове сполучення не з шістьма, а з п’ятнадцятьма країнами Європи: Польща, Німеччина, Австрія, Чехія, Словаччина, Угорщина, Хорватія, Словенія, Італія, Сербія, Чорногорія, Македонія, Греція, Болгарія і Румунія. Більш того, сполучення з багатьма країнами було набагато різноманітніше. Наприклад, до Польщі, крім збережених двох поїздів, ходили ще кілька транскордонних поїздів: Варшава – Рава-Руська (формування PKP) і Чернівці – Перемишль (формування «Укрзалізниці»), маршрут якого пізніше був скорочений до Львів – Перемишль. Крім того, після проведення Євро-2012, був скасований поїзд Київ – Берлін.

Основними причинами для скасування міжнародних поїздів є, в першу чергу, низька рентабельність і контрабанда.

Більшість з скасованих поїздів ходили напівпорожніми, витрати на їх експлуатацію були високими, оскільки перед перетином українського кордону склад повинен був пройти перестановку вагонів з широкої на стандартну колію. Наприклад, поїзд Київ – Берлін став економічно невигідним після введення німецькою компанією Deutsche Bahn нових правил пасажирських перевезень, які припускають плату за переміщення українських складів по території Німеччини. По такому ж шляху планує піти і сусідня Польща, що може зробити нерентабельним сполучення і в інших напрямках. Крім того, поїзди, які курсували до Польщі, були скасовані у зв’язку з безперервним потоком контрабанди. Жителі прикордонних районів України використовували ці потяги як засіб доставки нелегальних вантажів (насамперед, сигарет). Дуже часто огляди прикордонниками та митниками приводили до пошкодження вагонів і збитків для залізниці.

Крім того, «Укрзалізниці» та іншим залізничним операторам варто було б докласти зусиль для скорочення часу проходження поїздом митного контролю. У рамках підготовки до підписання Угоди про асоціацію з ЄС митна служба України істотно скоротила проходження через кордон автомобільного транспорту, чого не скажеш про залізничний транспорт.

Привіт, схід!

На тлі скорочення поїздів у європейському напрямку інтенсивність руху в країни СНД збільшується. Цьому сприяє і однакова ширина колії (1520 мм), і безвізовий режим з країнами СНД. На даний момент з території України поїзда (або безпересадкові вагони) курсують в Росію, Білорусь, Казахстан, Узбекистан, Азербайджан і Молдову.

Найбільш популярним є російський напрямок. Поїзди між Україною і Росією курсують не тільки між столицями, але і між іншими великими містами двох країн. Наприклад, поїзди до Москви ходять практично з усіх обласних центрів України, крім Житомира та Чернівців. Водночас, з Одеси можна виїхати не тільки в Москву чи Санкт-Петербург, але і в Самару, Саратов, Челябінськ, Уфу і т.д. Влітку кількість поїздів, що прямують з Росії в Україну, збільшується в рази. Це пов’язано із зростанням туристичного потоку під час курортного сезону на чорноморському узбережжі, в першу чергу в Криму. Слід особливо відзначити, що Україна і Росія в 2014 році планують запустити швидкісний поїзд на найбільш популярному маршруті Київ – Москва. У результаті час у дорозі буде скорочено до 7 годин.

Поїзди між Україною і Росією курсують не тільки між столицями, але і між іншими великими містами двох країн.

У залізничному сполученні між Україною та Білоруссю склалася ситуація, аналогічна російської. Так, в білоруську столицю курсують поїзди з Києва, Одеси, Сімферополя, Чернівців, Житомира та інших українських міст. Крім того, через територію Білорусі слідують поїзди, що йдуть з Києва, Одеси, Дніпропетровська, Львова в російський Санкт-Петербург.

Найбільш екзотичними серед країн СНД напрямками є Узбекистан (поїзд Харків – Ташкент), Казахстан (поїзд Київ – Астана з причіпним вагоном до Кустаная) і Азербайджан (поїзд Харків – Баку). Відзначимо, що поїзд Харків – Ташкент, який формується Узбекскістанською залізницею, дуже часто фігурує в українських новинах в контексті контрабанди наркотиків, тютюну, зброї і т.д.

Разом з тим, залізничне сполучення між Україною та Молдовою є яскравим прикладом небажання «Укрзалізниці» розвивати міжнародне сполучення. За роки незалежності державним монополістом не було сформовано жодного поїзда в сусідню державу. Зараз сполучення між Україною та Молдовою здійснюється поїздами формування РЖД (Москва – Кишинів, Санкт-Петербург – Кишинів) або Залізницею Молдови (Кишинів – Одеса). Навіть із зазначеними поїздами періодично виникають проблеми та суперечки. Так, у травні поточного року на маршруті Кишинів – Одеса був запущений пасажирський експрес, реконструйований ЖДМ. Однак експлуатація поїзда була припинена, коли «Укрзалізниця» відмовилася платити за роботу молдавської бригади на території України. У підсумку на маршрут були повернуті старі вагони і локомотиви.

Повітряний фактор

Серйозну загрозу для існування міжнародних поїздів представляють авіакомпанії. Вихід на український ринок лоукостів робить міжнародне залізничне сполучення неконкурентним, в першу чергу в європейському напрямку.

Для наочності порівняємо ціни на авіа та ж / д квитки на декілька популярних маршрутів. Так, дорога з Києва в Будапешт на поїзді обійдеться в середньому в 960 грн., А на літаку – в 300-400 грн. При цьому час шляху в поїзді складає добу, а на літаку – всього лише 40 хвилин. А дорога на поїзді до болгарської столиці Софії обійдеться в середньому в 1030 грн., В той час як квиток на літак вартуватиме 700-800 грн. Якщо взяти квиток за кілька місяців, то ціна зменшиться практично вдвічі – до 300-400 грн.

Порівняння авіа та ж / д сполучення з Москвою демонструє протилежну картину. Так, ціна на плацкартний квиток до Москви становить 400-700 грн., А купе – 700-1500 грн. При цьому ціна на переліт до Москви становить 800-1500 грн. Таким чином, пасажири мають можливість істотно заощадити, поїхавши до Москви у плацкартному вагоні поїзда. Однак навіть у цьому випадку час у дорозі може відігравати істотну роль.

Крім того, «Укрзалізниця» та інші оператори міжнародних поїздів, які прямують через Україну, програють авіакомпаніям через відсутність гнучкості в ціновій політиці. У цьому контексті цікавим є досвід європейських країн, де практикується введення знижок для покупки ж / д квитків для певних категорій пасажирів (напр., студентів) або в певні періоди року (напр., в різдвяні свята). В Україні подібні комерційні ходи не розпочинаються.

Якщо зазначені вище тенденції збережуться, міжнародне залізничне сполучення України буде обмежено виключно рамками СНД. Але навіть у цьому напрямку пасажиропотік буде незмінно падати на багатьох маршрутах, крім столичних. Поки «Укрзалізниця» та її партнери тільки подумують про прискорення руху міжнародних поїздів та проведення необхідної для цього модернізації полотна, авіакомпанії приладнують максимум зусиль у нелегкій боротьбі за кожного пасажира.

 

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика