ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Нові акцизи на алкоголь і сигарети – кому це вигідно?

акцизиКупуючи алкоголь або тютюн, багато хто з нас навіть не помітив, що з початку вересня у цієї продукції нові акцизні марки.  Втім, відрізняються вони від старих не так вже сильно. Та й далеко не кожен споживач замислюється, яку інформацію йому несе цей маленький «паспорт» пляшки вина або пачки сигарет.

Як вводили податок на «навар»?

Офіційно сам по собі акциз є формою непрямого оподаткування на високорентабельні і монопольні товари і в теорії вилучає частину надприбутків, одержуваних від їх продажу; причому діють вони з часів Стародавнього Риму, отримавши свою назву від латинського дієслова accidere – урізати.

Нині розмір акцизу по багатьох товарах досягає половини, а іноді двох третин їхньої вартості, тому служить важливим джерелом доходів державного бюджету.  Неофіційно його називають «податком на гріхи», так як ним обкладаються товари, які так чи інакше приносять шкоду особі, суспільству, природі: спиртні напої, пиво, тютюн, бензин, предмети розкоші.  Акцизний збір на території сучасної України був затверджений указом президента 18 вересня 1995.

Через рік була введена обов’язкове маркування підакцизних товарів і здійснений перший випуск марок акцизного збору.  При цьому акцизи стали не тільки підтвердженням сплати даного збору виробником або імпортером, але ще і захистом споживача від придбання сурогату – продукту низької (а то й безнадійної) якості, виробленого на якому-небудь підпільному підприємстві.

Добровільна смерть

А підробляти є що.  В алкогольному рейтингу британської компанії International Wine & Spirit Research Україні присвоєно третє місце.  Згідно з ним, на одного українця (включаючи жінок і дітей) припадає 7,7 л горілки на рік.

Всього ж, за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), у складі різних алкогольних напоїв, житель нашої країни (у віці від 15 років) вживає 15,6 л чистого спирту на рік.  Для порівняння, Україна у цьому переліку посідає п’яте місце в світі, очолюють його молдавани, що випивають по 18,2 л (у три рази більше, ніж п’є середньостатистичний житель планети), а замикають – абсолютно непитущі афганці (0,02 л. на рік) .

У загальному і цілому, за даними Держстату, на випивку і сигарети українець щороку витрачає 3324 грн. (тобто середню зарплату).

За оцінками ВООЗ, з прийомом алкоголю прямо або побічно пов’язана смерть 20% загальної кількості померлих на планеті.  Це 2,5 млн осіб на рік, і більше 300 тис. з них – молоді люди.  За інформацією Національної ради з питань охорони здоров’я при президенті, наша країна щорічно втрачає більше 40 тис. своїх громадян внаслідок захворювань, пов’язаних з алкоголем.

Якщо до цих втрат додати ще близько 120 тис. українців, що гинуть внаслідок тютюнопаління, отримаємо, що скорочення населення (у середньому на 330 тис. чол. на рік) наполовину обумовлено алкоголем і тютюном.  Зрозуміло, перш за все, неякісним.  І далеко не останню роль тут грає горезвісний фальсифікат.

А тіньовий ринок зростає?

Як не прикро, захищаючи уважного споживача маркованої продукції з одного боку, сам по собі акцизний збір породжує нелегальний ринок «сірого» алкоголю і тютюну – з іншого.  І за оцінками експертів, чим він вищий, тим активніше зростає тіньовий сектор.  Тому що занадто ласим виглядає прибуток від продажу «лівого» товару на цьому ринку.

Адже собівартість півлітрової пляшки горілки без сплати зборів і акцизів становить всього 12 грн.  У магазині ж найдешевша «півлітра» коштує понад 30 грн.  Акциз в цієї різниці займає левову частку.  Що відводить контрафакту алкоголю і тютюну сектор з найбільшим оборотом грошей на світовому ринку.

За інформацією Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень, починаючи з квітня динаміка надходжень акцизного податку до бюджету набула в нинішньому році нехарактерні для цього періоду негативні риси, і в травні було зафіксовано рекордне скорочення доходів (1 млрд грн проти 2,3 млрд. середньомісячних надходжень в перебігу попередніх 16 місяців).

Всього, за даними Держстату, в січні-липні цього року скарбниця отримала 14,7 млрд. грн акцизного податку (з 204 млрд. грн – загальної суми, що наповнила зведений бюджет країни в першому півріччі).  І хоча це на 2,4 млрд. грн більше, ніж за аналогічний період попереднього року, аналітики говорять про десятки мільярдів гривень недоотриманих коштів через незаконний обіг алкоголю і тютюну.

А саме, 10-15 млрд. грн. щорічно недоотримує бюджет України завдяки фальсифікації і контрабанді підакцизної продукції.  У середньому ж «сірий» алкоголь і тютюн, за узагальненими даними, становить майже третину всіх продажів даних товарів в країні.

Наприклад, з початку цього року співробітники УБЕЗ МВС вилучили близько 300 тонн спирту і більш ніж 500 тис. пляшок сфальсифікованого алкоголю.  Податківці за 2012 рік конфіскували з незаконного обігу 7,4 млн. пачок «курива» (у 2011-му – 6 млн.).  «Накрито» десятки підпільних цехів з виробництва сурогату.

При цьому, виготовлення фальсифікату – лише одна з основних схем ухилення від сплати акцизу: сюди входять також виробництво алкогольно-тютюнової продукції легальними підприємствами з неврахованої сировини, контрабанда в Україну (як сировини, так і готових товарів), а також використання підроблених акцизних марок.  За підрахунками фахівців Міндоходов, схемам маніпулювання акцизними марками піддається сьогодні десята частина алкогольної та тютюнової продукції.

«Не перевіривши – не будеш рвати»

І це порівняно невеликий відсоток.  За даними авторитетного видання The Tobacco Atlas, Україна досить довго зберігала мінімальну частку контрафакту порівняно навіть з деякими розвиненими країнами.  Такий рівень був досягнутий завдяки використанню в офіційній торгівлі захищеної голографічним елементом акцизної марки.  Підробити її складно.  Можна тільки, за словами фахівців, зімітувати.

Торговцям «паленою горілкою» доводилося застосовувати хитрі схеми з тиражування імітованих голограм (на підприємствах Китаю та Росії) з наступним друком поліграфічної основи самої марки і нанесенням на неї голограми (на підпільних друкарнях Туреччини, Болгарії, України).  Але в силу певної конкурентної боротьби між учасниками ринку за сфери впливу використання голограм на акцизних марках було скасовано два роки тому.

Крім того, технології, як відомо, стрімко розвиваються, і підробка навіть найпрогресивнішого захисту стає все доступнішим.  Це підтверджується негативною динамікою обсягів легального виробництва алкоголю та тютюну, реалізації акцизних марок і позитивною – тіньового обігу підакцизної продукції та обсягів вилучених підроблених марок.  Тому й назріла необхідність у вдосконаленні та оновленні п’ятирічної вже акцизної марки.  До слова, світова практика передбачає її зміна кожні два-три роки.

Навіщо потрібен новий акциз?

Нова марка дорожча за попередню майже в три рази.  За підрахунками Міндоходов, вона збільшила вартість однієї пляшки напою на 16,7 коп, а тютюнових виробів – на 8,7 коп за пачку.  Однак нововведення передбачає зменшити «тіньовий сектор» підакцизних товарів на 7-10% і залучити додаткові надходження до бюджету.

За своїм зовнішнім виглядом це все та ж паперова смужка таких же, як і колишня марка, розмірів, проте з новим графічним дизайном і додатковими рівнями захисту.  Її головною особливістю є складний графічний захисний елемент з певною закодованою інформацією.  Марки містять кілька фонових сіток, позначення ЛВП (лікеро-горілчана продукція) і ВП (винна продукція), ЗФ (з фільтром) та БФ (без фільтра), різну кольорову ідентифікацію, а також код регіону виробника (для вітчизняної продукції).

Бій з тінню

Не варто забувати, що в жовтні минулого року президент Віктор Янукович підписав закон, згідно з яким фальсифікація і використання «липових» акцизних марок прирівнюється до підробки національної валюти і, відповідно, карається кримінальною відповідальністю (у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до семи років).

Хочеться сподіватися, що новий захист підакцизної продукції буде в змозі стримати активізацію тіньового ринку в результаті майбутнього підвищення акцизів державою.  Тому як в червні Кабмін зареєстрував у Раді законопроект про підвищення акцизного податку на пиво, спирт, алкогольні і тютюнові вироби в 2014 році на 4,6% -11,7% (у рамках щорічної процедури індексації акцизів).

Двома місяцями раніше, в квітні, в парламенті з’явилися два інших документа про підвищення акцизів, що спровокували бурхливе обговорення з боку учасників алкогольного та тютюнового ринків.  Суть одного – в триразовому підвищенні ставки даного податку на пиво з 87 коп. до 2,50 грн. за літр (з відповідним віднесенням пива до алкогольної продукції, що підлягає ліцензуванню і маркуванню), іншого – у пропорційному підвищенні акцизу на всі основні види алкогольних напоїв (у середньому в 2,87 рази).

Підсумком зустрічей народних депутатів з виробниками сталі певні напрацювання, які повинні лягти в основу комплексного законопроекту і збалансувати акцизну політику в країні.  Так, для пивної галузі пропонується підвищити ставку акцизу до 1 грн за літр (з 87 коп).  Ця зміна торкнеться тільки пива міцністю до 8,5%.  Більш міцне запропоновано обкладати податком за ціною 80 грн. за літр спирту.

Для горілчаних компаній акциз поки пропонується підвищити тільки на 11,5%, що буде відповідати ціні спирту на рівні 55 грн. за літр.  Індексація ж ставок акцизу на вино з початку 2014 може скласти 5-14%.  Відносно тютюнової продукції, то на сигарети без фільтра запропоновано збільшити ставки на 57% – до 150 грн / 1 тис. шт, а з фільтром – на 14,8% – до 250 грн.

Крім усього іншого, гряде посилення відповідальності за порушення правил торгівлі алкогольною та тютюновою продукцією, самогоноваріння, виробництво і зберігання фальсифікату, включаючи відкриття підпільних цехів для масового виробництва підакцизних товарів, – деякі штрафи можуть зрости в сотню разів.  Обговорення нововведень в парламенті розпочнеться вже у вересні цього року.

Кесарю – кесареве

І підсумовуючи картину державної політики щодо акцизу та його захисту, варто згадати проект постанови КМУ «Про створення комплексної автоматизованої системи обліку алкогольних напоїв і тютюнових виробів», розроблений Міндоходов спільно з Мінфіном.  Даний документ пропонує альтернативні цифрові рішення, які дозволять зіставляти обсяги виробленої продукції з сумами отриманих податків, а також контролювати шлях підакцизного товару від фабрики до кінцевого споживача.

Суть інноваційного контролю полягає в тому, що на пачку, етикетку, блок, ящик буде наноситися унікальний електронний зашифрований 12-символьний код про дату, час і місце виробництва, ціну, нарахування акцизу.  Його неможливо прорахувати наперед і використовувати в незаконних цілях.  Всі дані в режимі онлайн будуть надходити на сервер Міндоходов.

Технологія дасть можливість відслідковувати обсяги виробництва підакцизної продукції, повноту нарахувань та сплату збору, автентичність товару і простежити його рух по ланцюгу поставок.  Надалі, починаючи з наступного року, це дозволить виробникам поступово відмовитися від паперової марки.

Що ж, саме час згадати відому колекцію акцизних марок, зібрану за 80 років жителем Пенсільванії (США) Робертом Канліфф, і продану після його смерті (у 2008 році) майже за 2 млн. дол.. Тому що і наші марки скоро стануть історією.  Похвальною або ганебною – питання філософське.  Бо здорова логіка акцизу в тому, що чим більше людина витрачає на згубні звички, тим більшу допомогу державі вона повинна надавати.

Зловживати ж своїм здоров’ям і / або нормами закону, втрачаючи всякі межі розсудлива людина і громадянин – не повинен.  Тому, як би пафосно це не звучало, контроль даного балансу в нашому виборі – питання державної ваги.  Що, гадаю, варто зрозуміти і прийняти.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика