ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Огляд ринку сантехніки України

сантехнікаСтановлення сегменту

Починаючи з 2003 року, продажі в сегменті сантехніки щорічно збільшувалися в кількісному обчисленні приблизно на 20-25%. У 2007-му почався період стабілізації ринку, і зростання трохи сповільнився. До кризи сантехніка була процвітаючим і благополучним сектором. Крім стабільності та щорічного збільшення продажів, на цьому ринку досить чітко виділялися цінові групи та їх споживачі, основні оператори пропонували якісну продукцію.

У 2008 році криза заморозила споруджувані об’єкти, а приватні забудовники перебували в розгубленості, не знаючи, куди інвестувати свої кошти, тому продажі сантехнічних виробів суттєво знизилися – їх зростання склало приблизно 5%. (Обсяг ринку в 2008 році – 150-170 млн євро.).

2009 полегшення гравцям не приніс. За даними Української асоціації кераміки, на ринку відбулося зниження імпорту сантехніки, виробництво залишилося приблизно на колишньому рівні, а експорт виріс. Але, незважаючи на зростання, частка експорту залишалася невеликою в порівнянні з імпортом, так що сегмент як і раніше формувався зарубіжною сантехнікою. У 2009 році відбулася одна дуже примітна подія – на ринок відкрито, а не через офшорні зони, вийшла продукція з Китаю. До кінця 2009-го ринкова частка Піднебесної становила половину обсягу імпорту в грошовому вираженні, а значить, ще більшу частину в натуральному вираженні, враховуючи відносну дешевизну товарів.

Також експерти ринку відзначили значне збільшення кількості операторів за рахунок появи дрібних компаній, які іноді «від’їдали» частку у найбільших гравців.

У 2010 році, за оцінками основних гравців, обсяг ринку в грошовому вираженні склав приблизно 2,5-3 млрд грн. У порівнянні з 2009-м ніяких глобальних змін в сегменті не відбулося. Кожен оператор намагався оптимізувати свою діяльність, пропонуючи споживачам товари різних цінових груп. Спостерігалося осіннє пожвавлення продажів у регіонах, але воно пояснювалося активізацією приватного сектора.

Експорт

Починаючи з 2009 року, структура експорту зазнала значних змін. Зростання обсягів експорту був досягнутий завдяки збільшенню реалізації продукції категорії «сантехнічний фаянс». Новий виробник «Церсаніт Інвест» активно увійшов на ринок, продемонструвавши зростання 44% за підсумками IV кварталу (завод почав працювати в IV кварталі 2008 року), а за підсумками 2009 року зайняв 22% ринку, потіснивши монополіста на ринку керамічної сантехніки «Славутський комбінат «Будфарфор», який у 2009-му показав падіння обсягів виробництва на 24% і втратив 18% ринкової частки.

В даний час «Славутський комбінат «Будфарфор» експортує більше 60% своєї продукції за кордон, в основному в країни СНД і Балтії. У Росії частка ринку торгової марки Colombo, яку виробляє комбінат, становить 7%, причому в 2012 році очікується збільшення її присутності до 9%. Ринкова частка ТМ Colombo в Казахстані – 25%, до 2012 року виробники прогнозують їй зростання до 30%.

У 2001 – 2010 рр.., За даними Української асоціації кераміки, вітчизняні експортери диверсифікували свої контакти за кордоном. Якщо раніше вони, як правило, працювали з однією країною, куди експортували продукцію, то тепер в активі у кожного виготовлювача виявилося кілька країн. Так, ТОВ «Ювента», яке працювало головним чином з Росією, у 2009 році почало активно продавати свою продукцію також у Білорусь; компанія «Аква-Родос», яка співпрацює раніше з Росією і Казахстаном, розширила свою присутність в Білорусі та Молдові. Також активно просувають свою продукцію за кордоном ТОВ «Церсаніт Інвест» і ТОВ «Фірма Транзит».

Імпорт

У 2010-му і першій половині 2011 року кількість ввезеної сантехніки продовжила зменшуватися. На думку Сергія Драбів («Агромат»), в даний час частка імпорту становить приблизно 30-35%, а решта 65-70% займають вітчизняні продукти. Причин тому несколько. Наталія Губар, віце-президент Української асоціації кераміки, вважає, що падінню імпортних поставок сприяла девальвація гривні. Немає сенсу ввозити продукцію середнього класу, оплачувати митні збори, транспортні витрати, а потім, щоб ввезення було рентабельним, продавати її в роздробі за високими цінами, які не завжди можуть конкурувати з цінами українських виробників. Таким чином, вітчизняні вироби середнього цінового сегмента поступово витісняють ввезені продукти.

Імпортерам вдалося зберегти VIP-сегмент. Криза в основному завдала удару по доходах українців – представників середнього класу, які купували вироби мідл-сегмента. Споживачами сантехніки преміум-сегмента були люди з високим рівнем доходів, менш постраждали від фінансової катаклізму, тому продажі в цьому сегменті сантехніка не скоротилися. Дорогі вироби як і раніше продовжують ввозити з-за кордону.

Основним імпортером сантехніки в Україну є Китай. У 2008 році його частка становила 18%, а в 2009-му товари китайського виробництва посіли половину обсягу імпорту в грошовому вираженні. У 2010 році поставки з Піднебесної продовжували рости і, за деякими оціночними прогнозами гравців ринку, цілком можливо, що до кінця 2011-го частка продукції з КНР серед усього імпорту сантехніки становитиме не менше 70%.

Про якість китайської сантехніки рідко можна почути хороше, але виявилося, що ці відомості застаріли. Ще кілька років тому на український ринок поставлялася китайська сантехнічна продукція, якісні показники якої залишали бажати кращого. Але сьогодні якість виробів, що ввозяться з цього регіону, помітно покращилася. Більше того, існують чіткі цінові ніші китайської сантехніки. На продукцію високого та середнього цінового сегментів нарікань у споживачів немає. Крім того, слід відзначити відмінну якість душових кабін, які можна купити на сайті http://tehnotrade.com.ua/dushkab/ і акрилових ванн, виготовлених в КНР.

Друге місце з постачання сантехніки в нашу країну займає Польща. Польським виробникам ще в 2009 році вдалося підняти свою частку з 9% до 16%.

Структура імпорту міняється залежно від продуктової групи. Так, пластикові ванни, сантехнічний фаянс і змішувачі ввозять головним чином з Китаю. Металеві ванни імпортують з Польщі та Словаччини, чавунні – з Росії.

Одна з особливостей імпорту – посилення його фрагментації, тому частки компаній-лідерів відчутно знижуються. Кожен імпортер схильний працювати зі своїм постачальником, що свідчить про те, що ринок в цілому досить незрілий, і час для процесів укрупнення ще не настав. З Китаєм працює більшість лідируючих постачальників.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика