ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Чому іноземні компанії втікають з України?

іноземні компаніїІноземці скорочують свою присутність у різних секторах нашого споживчого ринку.

Німці відступають. Голова правління німецької компанії Praktiker Group Армін Бургер заявив про згортання бізнесу в Україні. А. Бургер називає бізнес-проекти в Україні «наша українська пригода». І ця пригода, він сподівається, завершиться якомога швидше: компанія Praktiker Group (мережа будівельних гіпермаркетів) має намір до кінця року згорнути місцевий бізнес. Будуть закриті або продані чотири великих магазини – в Києві, Миколаєві, Львові та Макіївці.

Менеджмент одного з найбільших світових рітейлерів, виручка якого у 2012 році склала близько 3 млрд. євро, не розглядає український ринок як пріоритетний і вигідний. Хоча у 2007 році топ-менеджери Praktiker Group міркували інакше. Тоді компанія мала намір відкрити більш як 20 гіпермаркетів у різних регіонах країни. «Світова фінансова криза скоригувала ці плани», – констатує керівник прес-служби Praktiker Group у Німеччині Гаральд Гюнтер. Чотири магазини, які встиг відкрити рітейлер, не забезпечили прийнятних показників. «Цього дуже мало для прибуткового бізнесу в такій великій країні», – говорить Гюнтер. Для порівняння: у лідера вітчизняного ринку, компанії «Епіцентр», 60 магазинів. У 2011 році збитки «Практікер Україна» становили 53,1 млн. грн., у першому півріччі 2012 року – 18,4 млн. грн. З такими показниками український підрозділ навряд чи міг опинитися серед фаворитів материнської компанії. Поряд зі збитковими магазинами в Туреччині та Албанії було вирішено згорнути бізнес і в Україні.

Представники інших іноземних компаній, які, як і Praktiker, залишають український ринок, відвертіші.

Згортає діяльність прибалтійська мережа кав’ярень Double Coffee – з 12 закладів сьогодні працює три. Причина, за словами генерального директора компанії «Ресторанний консалтинг» Ольги Насонової, у стагнації сегменту в цілому. Одна з причин – заборона на куріння в громадських місцях. «Після того, як стало неможливим звичне поєднання «кави із сигаретою», багато хто перестав ходити в кав’ярні. Відвідуваність цього типу закладів впала мінімум на 10%», – стверджує вона.

Фінська мережа магазинів одягу Finn Flare налічує понад 300 магазинів у Росії, Казахстані та Україні. На українському ринку компанія найближчим часом закриє свої магазини, залишивши лише франчайзингові точки. Президент Finn Flare Ксенія Рясова не приховує: працювати в Україні складно і безглуздо. Серед локальних ризиків – податкові перевірки, загальна економічна плутанина, високі орендні ставки і низька купівельна спроможність населення. «Франчайзинг передбачає, що всі ризики на стороні партнера. Той, хто там живе, у нього немає вибору, йому треба вести там бізнес. У нас такий вибір є – не вести бізнес», – пояснює Ксенія Рясова.

Інвестори, що залишають Україну, кажуть, що в першу чергу їх хвилюють не політичні, а економічні та регуляторні проблеми. На перший погляд, нічого катастрофічного в країні не відбувається. Більше того, у січні – травні 2013 року, як порівняти з аналогічним періодом 2012-го, оборот роздрібної торгівлі зріс на 11,6%, склавши 324 031 000 000 грн. Але насправді це зростання зображає перш за все збільшення цін, а не фізичні обсяги продажів.

При цьому орендні ставки в українських містах можна порівняти з європейськими. Даний факт відлякує міжнародних гравців, зокрема представників компанії Hard Rock International (HRI), яка веде переговори з місцевими рестораторами про відкриття культового кафе в Києві. За словами директора департаменту торгової нерухомості Colliers в Україні Наталії Кравець, менеджмент HRI отримував пропозиції від потенційних партнерів в Австрії, Польщі, Хорватії, Угорщини, і порівняння умов ведення бізнесу не на користь України. «Скрізь ставки оренди виявилися нижчі, ніж у Києві», – розповідає вона. За даними агентства нерухомості Real Druzi, середня заявлена ​​вартість оренди об’єктів комерційної нерухомості в Києві в травні 2013 року склала $ 17,6 за кв. м. Це на 4,6% більше, ніж у квітні.

Виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко прогнозує: приплив прямих іноземних інвестицій в країну за підсумками 2013 року складе не більше $ 4 млрд. Це на третину менше, ніж роком раніше. У 2012 році в економіку України було вкладено $ 6 013 000 000 прямих іноземних інвестицій – на 7,2% менше показника 2011 року. За його словами, основні проблеми українського інвестиційного клімату залишаються незмінними вже багато років: корупція, слабка судова система та адміністративні бар’єри.

Європейська бізнес-асоціація визначила індекс інвестиційної привабливості в Україні за І квартал 2013 року на рівні 2,12 – це мінімальне значення за останні п’ять років. Такий низький показник, вважають у ЄБА, пов’язаний із надмірним податковим навантаженням і бюрократичним тиском. У рейтингу Світового банку Doing Business Україна займає 137-у сходинку за зручністю ведення бізнесу. І навряд чи найближчим часом ситуація покращиться.

Велика вісімка: іноземні компанії, які згорнули діяльність в Україні за останні три роки

«Евросеть»

До кінця 2011 року російський рітейлер із продажу мобільних телефонів закрив всі свої магазини в українських містах. На нашому ринку компанія пропрацювала неповних сім років. На піку розвитку у рітейлера було майже 400 торгових точок, на момент закриття – 170. Починаючи з 2008 року українська «Евросеть» почала скорочувати неприбуткові салони, нові точки не відкривались. Представники компанії утрималися від офіційних заяв про причини відходу. У неофіційних бесідах менеджери відзначали низьку рентабельність українського бізнесу.

«Мечел»

Російська група «Мечел» – одна з найбільших гірничодобувних і металургійних компаній, у березні поточного року вирішила ліквідувати представництво в Україні. Основний український актив компанії – Донецький електрометалургійний завод, куплений у 2011 році, вже півроку як виставлений на продаж. Причина згортання бізнесу – високе боргове навантаження, яку корпорація намагається знизити, продаючи активи в різних країнах, зокрема, в Україні, Румунії та Болгарії.

«Ренесанс Капітал»

Російська інвестиційна компанія «Ренесанс Капітал» відкрила офіс в Україні у 2004 році. 1 січня 2013 він припинив своє існування. Після кризи компанія сильно здала свої позиції на вітчизняному ринку, її ліцензія торговця цінними паперами та зберігача була ліквідована. В Україні «Ренесанс Капітал», як і раніше, володіє великим холдингом «Українські аграрні інвестиції», який виставлений на продаж.

Seppala

Під цим брендом в Україні працювали магазини скандинавського концерну Stockmann. Перший із них відкрився у 2008 році, другий – роком пізніше, а через ще три роки компанія вирішила згорнути український бізнес. Офіційною причиною відходу рітейлера став складний стан економіки і низька купівельна спроможність населення. Пріоритетними для розвитку менеджмент Stockmann Group називає ринки Фінляндії та Росії.

Finn Flare

Fashion-рітейлер із Фінляндії Finn Flare встиг відкрити два власних магазини в Україні перш ніж переконався: місцевий інвестиційний клімат компанії не підходить. Офіційно про припинення розвитку на українському ринку було оголошено навесні 2013 року. Топ-менеджмент компанії нарікав на високі орендні ставки, невеликі обсяги продажів, а також корупцію і низку перевірок фіскальними органами.

Peacocks

Магазини демократичного британського одягу Peacocks зникли в Україні у 2012 році. Причиною закриття дев’яти магазинів стали зовнішні чинники – менеджмент материнської компанії ухвалив рішення зосередити розвиток на більш маржинальному ринку Великобританії.

IKEA

Шведський меблевий гігант п’ять років докладав героїчних зусиль, щоб закріпитися на українському ринку. У 2005 році засновник компанії Інгвар Кампрад презентував українським чиновникам масштабний інвестиційний план, який передбачав будівництво найбільшого у Східній Європі торгового центру «Мега». Однак через складнощі з виділенням земельної ділянки і корупції при видачі дозвільних документів ці плани так і не були реалізовані.

У 2010 році IKEA продала всі українські активи – два деревопереробних заводи та меблеву фабрику. Офіційна причина – несприятливі умови для ведення бізнесу.

«Вестер»

Російський рітейлер «Вестер» планував відкрити в Україні 50 гіпермаркетів і два десятки супермаркетів. Компанія встигла почати експансію в західному регіоні країни, а також у Криму. Але реалізації цих планів завадила криза. «Вестер» почав згортати український бізнес – магазини були закриті, а потім передані іншим операторам роздрібної торгівлі.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика