ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Кредит МВФ: рятівний круг чи… камінь

Кредит МВФОстанні заяви президента України про неприйнятність підвищення цін на газ для населення може ускладнити отримання кредиту МВФ. Сумувати через це чи… радіти?

Черговий візит місії Міжнародного валютного фонду може поставити крапку в переговорах України з Фондом про нову угоду stand-by. У рамках нової програми співпраці український уряд сподівався залучити близько $ 15 млрд. на повсякденні потреби.

Так уже склалося історично, що у 2013 році Україні необхідно погасити рекордний обсяг боргових зобов’язань. Міністерство фінансів на початку року зізналося, що йдеться про майже $ 14 млрд. З цієї суми приблизно $ 6 млрд. необхідно повернути МВФ за раніше отриманими позиками.

До того ж, згідно зі статистикою Нацбанку, уряду і приватному бізнесу необхідно з початку другого кварталу 2013 року по початок другого кварталу 2014 року погасити $ 64 млрд. зовнішніх боргів.

Не за всяку ціну

І все-таки, як би країна не потребувала грошей, кидатися в крайності (позичаючи у будь-кого, хто хоче дати) все ж не варто. Наприклад, умови отримання нового траншу МВФ роблять його швидше дорогим сиром, причому у все тій же борговій мишоловці.

Деякі з них і зовсім звучать як вирок. Так, на думку представників МВФ, підвищення комунальних платежів на 40% скоротить дефіцит держбюджету, який субсидує низькі тарифи для населення. При цьому зовсім не береться до уваги, що істотне подорожчання житлово-комунальних послуг спричинить різке зростання неплатежів і зажадає нових бюджетних витрат на виплати малозабезпеченим, не кажучи вже про загальне зростанні соціальної напруженості в суспільстві. У підсумку, замість очікуваної економії – великий оберемок проблем.

Найстрашніша ж, головна вимога Фонду – скоротити дефіцит бюджету НАК «Нафтогаз України», підвищивши вартість газу на 40%, знову-таки лягає тяжким хрестом на плечі простих українців. І підвищений ризик негативних соціальних наслідків, як зазначав президент, не виключений.

Експерти сходяться на думці, що якусь подобу стабільності забезпечує частковий перерозподіл комунальних платежів за рахунок зростання тарифів для промисловців. «Підвищувати тарифи на блакитне паливо доведеться і без тиску з боку МВФ. Правда, уряд максимально відкладає цей крок у зв’язку з прийдешніми виборами», – поділився своїм припущенням аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень Ільдар Газізулін.

МВФ також вимагає накласти свого роду мораторій на підвищення зарплат бюджетникам, чого український уряд також не може зробити напередодні виборів.

Навіть при реалізації одного з перерахованих вище вимог Фонду, економія для держбюджету буде мізерною, а збільшення витрат українців більш ніж істотне – не кажучи вже про зростання протестних настроїв.

Зникаюча альтернатива

Схоже, деякий холодок у відносинах із МВФ, Україна зможе пережити без особливих втрат. Головне – вчасно віддати борги Фонду. До слова, з початку червня поточного року залишок по траншу становив $1,4 млрд. Якщо врахувати, що раніше заявлялося про бажання в першому півріччі погасити приблизно $ 3 млрд., то таке прискорення не може не вселяти оптимізму.

Щоправда, особливо радіти поки не доводиться.

Через неоднозначну для основних бюджетоутворюючих галузей кон’юнктури на світових ринках, Україна сьогодні відчуває деякі труднощі з припливом валюти. «Отримання кредиту МВФ не стоїть для України занадто гостро, поки є альтернативні джерела кредитування – в основному, розміщення державних цінних паперів на зовнішніх і внутрішніх валютних ринках, – пояснює керівник економічних програм міжнародного фонду «Єдиний світ» Всеволод Степанюк. – Таким чином, держава віддає борги того ж Фонду, практично не нарощуючи, а заміщаючи валютні кредити».

Пам’ятається, у 2012 році усі говорили, що Україна не зможе виходити на альтернативні зовнішні ринки запозичень і буде змушена шукати співпраці виключно з Міжнародним валютним фондом. Але, як кажуть, ситуація повернулася до нашої країни обличчям. Зокрема, у 2013 році Київ виходив на зовнішні ринки двічі, зайнявши $ 1 млрд. в лютому і $ 1,25 млрд. – у квітні. «Зараз на ринку капіталу багато дешевих грошей у зв’язку з м’якою монетарною політикою США, ЄС та Японії, – відзначає Ільдар Газізулін. – І всі готові давати Україні під відсотки, які вона спроможна платити – 7-8% ».

Правда, на такій альтернативі далеко не заїдеш: сьогодні – відмінно, а завтра – гірше нікуди. Так, не далі як у другій декаді червня на світових ринках почався обвал, і вартість позик для України подорожчала до 10%.

Експерти впевнені, що домовленість про новий кредит з МВФ або зниження ціни на газ з Росією, здешевила б запозичення на зовнішніх ринках. Але, мабуть, жодна з цих умов для чинного українського керівництва поки нездійсненна. Росія знизить ціни на газ для України тільки при подальшому зближенні останньої з Митним союзом.

МВФ же висуває умови, виконуючи які, звичайно, можна отримати гроші – але тільки в обмін на зростання невдоволення електорату, акурат до президентських виборів …

Світла сторона медалі …

І все ж, відновлення співпраці України з Міжнародним валютним фондом має і свої позитивні сторони.

По-перше, Фонд надає необхідне фінансування на вигідних умовах, видаючи транші під 3-4%, тоді як запозичення на міжнародних ринках капіталу обійдуться, в середньому, під 8%. “Позики на зовнішніх і внутрішніх ринках капіталу не пов’язують державу такими жорсткими зобов’язаннями, як кредити МВФ, але зважаючи на багато більші відсотки створюють проблеми з виплатами за борговими зобов’язаннями», – підкреслив у своєму коментарі науковий консультант Центру ім. Разумкова Володимир Сіденко.

По-друге, деякі умови отримання фінансової підтримки Фонду підштовхнуть-таки українську владу до вирішення болючих питань. Одна з них – необхідність рекапіталізації НАК «Нафтогаз України».

По-третє, кошти Фонду, зараховані до резервів НБУ, забезпечать додаткову стабільність гривні, підвищать довіру кредиторів до України, реструктуризують старі борги і сигналізуватимуть світовій спільноті про поліпшення інвестиційного клімату. Експерти прогнозують, що без кредиту МВФ кредитний рейтинг країни знизиться, а ЄБРР на 30% скоротить фінансування українських проектів.

І нарешті, саме МВФ, можливо, і підштовхне Україну до курсоутворення на основі «кошика» валют. Нещодавно Президент рекомендував НБУ розглянути можливість «відпустити» гривню. Експерти вважають, що даний захід додасть національній валюті гнучкості і стане ще одним кроком послідовної дедоларизації української економіки.

Перевага траншу МВФ ще і в тому, що можна попередньо погодитися на виконання вимог, частково отримати кредит, а потім взяти, та й відмовитися втілювати в життя узгоджені умови. Історія знає такі прецеденти.

У 2010 році МВФ запустив програму stand-by, в рамках якої планувалося виділити Україні $ 15,5 млрд., але Фонд надав $ 3,4 млрд. Виплати були заморожені на початку 2011 року після того, як керівництво України відмовилося проводити обіцяні реформи, що включають урізання бюджетних пільг, збільшення тарифів на газ для населення та комунального сектора, відмова від фактично фіксованого курсу гривні.

До того ж ситуація в світі змінюється і немає гарантії, що наступного року вимоги Фонду не опиняться для України більш прийнятними. У будь-якому випадку «замороження» двосторонніх фінансових відносин з Фондом має бути проведене в делікатному режимі.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика