ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Торгові автомати: як отримати прибуток?

Торгові автоматиЧи можна в торгівлі звести до мінімуму вплив людського фактора? Як продавати товари або послуги без персоналу? Все це реально, якщо мова йде про вендінговий бізнес – продаж товарів через торгові автомати за готівку.

“У вендінгового бізнесу є величезна перевага перед іншими видами бізнесу, – розповідає Юлія Кравцова, директор “Української вендінгової компанії”, – Він дуже стабільний і прогнозований, на нього майже нічого не впливає. Власник отримує стабільний дохід весь час, відхилення щомісячного доходу складають всього 5-10% в середньому по року”.

Хоча вендінговий бізнес аж ніяк не надприбутковий, як думає багато хто. Прибуток кавових автоматів становить 20-25% виручки (до оподаткування). Рентабельність одного кавового автомата, встановленого у вдалому місці в Києві, може становити 25-40%.

Термін окупності нового автомата 12 місяців, відновленого – 6 місяців. Торгові автомати прості в обслуговуванні, не вимагають від своїх власників будь-яких спеціальних знань і значних грошових витрат на ведення бізнесу. Продавати через торговельні автомати можна товари та послуги: кава, соки, прохолодні напої в банках і пляшках, бутерброди, газети, кондитерські вироби або будь-який штучний товар, оплачувати послуги мобільного зв’язку та інтернету і ін.

В Україні продаж через торгові автомати тільки набирає обертів – один автомат в середньому обслуговував трохи більше 2 тис. споживачів. Для порівняння, в Західній Європі один вендінговий автомат припадає на 100 осіб, в Японії – на 23 особи.

На світовому ринку за допомогою вендінгових компаній реалізуються десятки найменувань продуктів харчування і промтоварів на 200 млрд. $ на рік. В Україні поки, за інформацією фахівців компанії “Сіба-Вендінг”, самим затребуваними є торгові автомати, що пропонують прохолодні напої і кавові апарати, які торгують кавою та іншими гарячими напоями.

Частка інших видів торгових автоматів становить менше 1%. Крім того, обслуговування, наприклад, снекового автомата обходиться дорожче, ніж автомата гарячих напоїв. Тому кавові автомати – найпростіший старт.

Що й почому?

Існує кілька способів обзавестися торговими автоматами: орендувати або придбати на умовах лізингу і купити у фірми-постачальника. Для підприємців-початківців доцільно вибирати спосіб з мінімальними стартовими вкладеннями.

Умови лізингу під силу не кожному підприємцю: аванс у розмірі приблизно 30% вартості обладнання, кредит під 24% річних на термін 36 місяців. Додаткові витрати – страхування обладнання (1% від вартості). Таким чином, при вартості торгового автомата, наприклад, 100 тис. грн. аванс складе 30 тис. грн., а щомісячний платіж – 5870 грн. за умови лізингу на 12 місяців або 3300 грн. при лізингу на 24 місяці.

Перевага лізингу для покупця обладнання полягає в тому, що лізингоодержувач має можливість відносити платежі на собівартість протягом усього строку лізингу та поставити обладнання на баланс підприємства за фактом укладення договору. Це дасть можливість оптимізувати базу оподаткування за рахунок амортизації.

Недолік оренди полягає в тому, що орендар зобов’язаний купувати інгредієнти, як правило, за ціною вище середньоринкової, для “начинки” автомата тільки у його постачальника. Орендою торгових автоматів в Україні займається 1-2 фірми.

У разі купівлі агрегату його власник вільний у виборі постачальника інгредієнтів, також є можливість знайти більш дешеву пропозицію. Найбільш вигідно купувати відновлене устаткування. У цьому випадку продавець проводить діагностику уживаного автомата, замінює основні деталі і дає рік гарантії.

Такий торговий автомат при належному обслуговуванні себе не один раз окупить, адже їх ресурс складає більше 10 років. До того ж відновлені автомати вже оснащені системою платежу. Та й коштують вони втричі дешевше нових: автомати для встановлення в громадських місцях, за інформацією “Української вендінгової компанії”, 16-20 тис. грн., для офісів – від 6,5 тис. грн.

З досвіду бувалих вендорів, непоганий прибуток може приносити і один автомат, встановлений у вдалому місці. Мережа з більш ніж 20 автоматів робить цей бізнес стабільним, “непотоплюваним”. У цьому випадку вендор зможе компенсувати “провали” попиту, що неминуче виникають на будь-якій з точок.

Зрозуміло, що для обслуговування такої мережі вже буде потрібно особистий автотранспорт, витрати на який у наданих розрахунках враховані не були. Все залежить від відстані між “точками”, особливостей доставки інградієнтів, води та вміння вендора скласти оптимальний маршрут. У Європі одна людина (власник або найманий працівник) встигає обслуговувати 20-25 автоматів.

Тепле містечко

Вибір вдалого місця для установки автомата – 95% успіху бізнесу. Безумовно, це має бути велелюдне місце. На цьому місці має стояти стабилизатор напряжения, щоб захистити торговий автомат від небажаних перепадів напруги в мережі. Найбільш привабливі і перспективні для розвитку цього бізнесу навчальні заклади. Тут гарантовано наявність стійкого попиту.

У той же час ці території найбільш проблемні з точки зору досягнення домовленостей з їх керівництвом. Чомусь керівники вузів і технікумів плутають вендінг з гральним бізнесом і вважають, що майбутнього орендаря очікують надприбутки.

Однозначно привабливі для вендора офісні центри, однак вони є лише у великих містах і районних центрах.

Найбільш “обкатані” вендорами місця дислокації автоматів – торгові центри. Насамперед, тому, що здача торгових площ в оренду – це основний бізнес ТЦ, і особливих проблем з орендодавцем виникати не повинно.

Разом з тим, основна перешкода розвитку вендингового бізнесу, за словами Юлії Кравцової, – висока вартість оренди площ. Орендодавці, спираючись на недостовірну інформацію в пресі про 80-300% рентабельності цього бізнесу, часом роздувають ціну оренди втричі.

Боротьба з вандалами і ледарями

“Можливість вандалізму (всупереч стереотипам) зводиться до мінімуму, адже, як правило, автомати встановлюються в охоронюваних місцях, – розповідає Кравцова. – Наприклад, за 2004 рік в Україні було всього 80 страхових випадків (ми виступали страховими експертами). На більш, ніж 40 тисяч торгових автоматів, встановлених у країні, це крапля в морі”.

Найбільш ймовірні і серйозні ризики – погана якість обслуговування автоматів і погана якість напоїв (через застосування дешевих неякісних інгредієнтів) у недобросовісних операторів. Це призводить до дискредитації бізнесу як такого і втрати клієнтів.

Спосіб вирішення цієї проблеми – установка системи онлайн моніторингу. При порушенні дозування інгредієнтів або графіка обслуговування система автоматично відправляє сигнал власнику по SMS або електронною поштою. Також автоматично повертає дозування на колишній рівень, тобто технік попросту не зможе заощадити інгредієнти.

Така система забезпечує 100% якість напоїв і відмінне обслуговування автоматів. Подібні системи вже існують в Росії, але вони можуть лише отримувати обмежену інформацію від автомата, але не можуть дистанційно керувати ним (наприклад, не повертають дозування інгредієнтів на колишній рівень).

“Ми зараз розробляємо автоматизовану систему (не має аналогів), яка дозволяє не тільки керувати окремим автоматом або мережею автоматів, а й практично повністю автоматизує роботу вендінгової компанії і контроль за персоналом і автоматами. Ми плануємо презентувати її на осінній виставці “Вендінг Експо 2013″ у Києві”, – розповідає Юлія Кравцова.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика