ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Бізнес з доставкою: як заробити на кур’єрських послугах?

курєрЗростання інтернет-торгівлі та небажання багатьох компаній організовувати власні підрозділи доставки сприяють розвитку поштових служб і невеликих кур’єрських контор.

Щоб відправити лист або листівку в інше місто, необов’язково йти в поштове відділення і купувати конверт з маркою – велика частина повідомлень доставляється за допомогою Інтернету. Але якщо справа стосується відправлення документів, ділової кореспонденції або посилок, то без послуг поштарів не обійтися. Ще 10 років тому варіантів пересилання бандеролей було небагато. Як правило, українці користувалися послугами добре знайомої «Укрпошти». Конкурентів у держмонополіста, по суті, не було. На початку 2000-х рр.. стали з’являтися перші комерційні служби доставки. І часто свою діяльність вони здійснювали в межах кількох міст, а не по всій країні. Нині в Україні працюють сотні крупних служб і невеликих кур’єрських фірм, що надають послуги поштової логістики – виїмку, перевезення і доставку листів і посилок вагою до 30 кг.

Посильні-скороходи

Поява нових компаній по наданню поштових послуг не могла не позначитися на роботі «Укрпошти», позиції якої на ринку похитнулися. Приватні служби зробили ставку на оперативність виконання замовлень, переманивши до себе багатьох клієнтів. Приміром, компанія «Нова Пошта», виходячи на ринок в 2001 році, запропонувала замовникам доставку посилок по Україні протягом доби. Агресивний старт молодої компанії, як з’ясувалося пізніше, себе виправдав. Власники підприємства стали відкривати представництва по всій країні. Згідно з даними, розміщеними на сайті компанії, зараз її мережа нараховує 847 філій. Колеги по ринку таким покриттям представництв похвалитися поки не можуть. Наприклад, у найближчого конкурента – запорізької компанії «Ін-Тайм», їх близько 300.

Цікаво, що активний розвиток поштового бізнесу в Україні представників «Укрпошти» не лякає. Там переконані, що при правильній стратегії їм вдасться потіснити нових гравців і повернути собі колишні позиції. «Якщо говорити глобально, то ринок поштових послуг, перш за все, залежить від роботи «Укрпошти» – національного оператора поштового зв’язку в Україні, – коментує Павло Богданов, заступник генерального директора УДППЗ «Укрпошта». – Приватні фірми сьогодні є, а завтра їх може не бути. А наше підприємство з розгалуженою мережею (14 тис. відділень) і власним автопарком (більше 4 тис. автомобілів) залишається потужним гравцем на ринку. Останніми роками «Укрпошті» наступають на п’яти конкуренти, але це тимчасово. І ми їм навіть вдячні, адже саме вони стимулюють нас до розвитку і руху вперед. До того ж ми єдине підприємство, що здійснює доставку пошти у найбільш віддалені куточки країни, куди конкуренти їхати не хочуть».

Говорячи про учасників ринку поштових послуг, також слід пам’ятати і про міжнародні компанії, що працюють в Україні. Представництва таких гравців, як DHL, FedEx, TNT Express та UPS, з’явилися в нашій країні раніше більшості вітчизняних фірм. Але незважаючи на те, що вони здатні здійснити доставку чи не в будь-яку точку земної кулі, вартість їх послуг значно вища розцінок місцевих служб, тому і затребувані вони менше.

Малий, та молодецький

До конкурентів служб експрес-доставки можна віднести і невеликі кур’єрські фірми. У таких компаніях можуть працювати як два кур’єра, так і десятки чоловік. І, як правило, у кур’єрських служб немає власних представництв в інших містах, тому працюють вони в межах одного населеного пункту або області. Антон Лисенко, керівник компанії «EP», кур’єрське ремесло почав освоювати ще зі шкільної лави, виконуючи доручення з доставки документів в різні кінці Києва. У 2000 році свої навички Антон вирішив реалізувати в бізнесі, зареєструвавши кур’єрську компанію. Спочатку фірма називалася «Веселий кур’єр». Завдяки назві, за словами Антона, вдалося залучити багатьох замовників, які працюють з ним і донині.

Однак пошук клієнтів, згодних працювати на постійній основі, – головна складність, з якою зіткнувся пан Лисенко на старті свого бізнесу. «Я добре робив свою роботу, не допускаючи помилок і конфліктів із замовниками, – каже підприємець. – Після цього люди стали мені довіряти, рекомендувати своїм знайомим і колегам. Зараз співпрацюємо переважно з постійними клієнтами, але і від разових замовлень не відмовляємося. Головне – не перебирати і братися за будь-яку роботу». За словами бізнесмена, незважаючи на велику кількість кур’єрських служб, далеко не багато хто з них відповідальні. «У Києві не більше п’яти гравців, які роблять свою роботу добре. Це я перевіряв особисто, звертаючись за послугами до своїх конкурентів під виглядом замовника», – розповідає Антон.

До недавнього часу компанія пана Лисенка спеціалізувалася переважно на доставках посилок вагою до 30 кг по столиці. Але підприємець став пропонувати клієнтам кур’єрську доставку в Росію. «У нас було кілька замовлень в Білорусь, потім люди стали цікавитися можливістю відправлення документів з кур’єром в Російську Федерацію. Поки замовлень було обмаль, але запити все ж є, і ми далі будемо розвивати нову послугу», – заявляє Антон.

Бандерольні витрати

Доставкою кореспонденції та посилок вагою до 30 кг займаються компанії різних форматів з різними можливостями. Тому складно назвати точну суму, необхідну підприємцям для старту в поштовому бізнесі. Учасники ринку неохоче коментують фінансові питання, зазначаючи, що в середньому на відкриття служби доставки кореспонденції і невеликих посилок у межах одного міста необхідно від  15 тис. $ до 50 тис. $. Утім, Антон Лисенко переконаний, що можна обійтися куди більш скромними засобами. «Для реєстрації підприємства досить 500 грн. Сайт-візитку можна зробити взагалі безкоштовно», – зазначив підприємець.

Ну а ті, хто сумніваються у власних силах, можуть долучитися до бізнесу діючих гравців. Особливо якщо мова йде про провінції. Приміром, компанія «Нова Пошта», розвиваючи мережу в регіонах, шукає представників по всій Україні. Щоб стати її партнером, необхідно мати приміщення під склад в своєму місті, офісну техніку, автомобіль і персонал. У свою чергу компанія обіцяє допомогти з навчанням працівників, організувати рекламну підтримку на сайті та поділитися базою існуючих клієнтів. Також не виключається можливість безвідсоткового кредиту на придбання необхідної техніки.

Цікаво, що деякі компанії працюють з найманим транспортом, домовляючись про співпрацю з авто перевізниками. У «Всеукраїнському поштовому сервісі» пішли ще далі. Самостійно «ВПС» не організовує доставку, більшість посилок вона відправляє через відділення «Укрпошти», розташоване безпосередньо на території їхнього підприємства. «У зв’язку з тим, що мережа «Укрпошти»покриває всю територію країни, включаючи віддалені куточки, відправка листів і посилок через неї на даний момент серед наших клієнтів складає 80%, а інші 20% кореспонденції доставляються кур’єрськими службами», – додала Людмила Силантьєва.

Нюанси реєстрації

До того часу поки ринок поштових послуг контролювала «Укрпошта» держава не втручалася в роботу галузі. Тепер, коли нові гравці з’являються як гриби після дощу, влада вирішила наводити порядок. Під гаслом підвищення якості поштових послуг прем’єр-міністр Микола Азаров направив до парламенту проект закону (№ 10665 від 25.06.2012 р.), що передбачає серед іншого введення єдиного реєстру операторів поштового зв’язку. Цю місію планують покласти на Нацкомісію, яка здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРСІ). Цікаво, що створення подібного реєстру передбачалося ще 10 років тому Законом «Про поштовий зв’язок». «Слід звернути увагу, що після того як у 2010 р. скасували обов’язкове ліцензування поштових послуг, цей реєстр не ведеться. Але, згідно із законопроектом, планується встановити обов’язок операторів зв’язку зареєструватися, – роз’яснює Володимир Гаріпов, заступник директора з юридичних та фінансових питань «Юридичної контори «Спектр». – Для цього підприємцям, які надаватимуть послуги поштового зв’язку, необхідно не раніше ніж за місяць до початку роботи подати в НКРСІ заяву встановленої форми, у свою чергу НКРСІ повинна розглянути таку заяву протягом 10 робочих днів. Необхідно відзначити, що дані зміни не до кінця регулюють сам процес реєстрації, наприклад, не зазначено чи стягуються за реєстрацію якісь збори, який документ підтверджує реєстрацію, чи буде відкритим для всіх такий реєстр, чи передбачені якісь санкції за відсутність реєстрації».

За словами юриста, судити про користь планованих нововведень поки рано, оскільки існує досить багато нюансів, які необхідно конкретизувати. «Але можна відзначити той факт, що в разі відкритого доступу до такого реєстру, це дозволить громадянам розширити можливість реалізації їх права на інформацію в сфері поштового зв’язку», – підсумував Володимир Гаріпов.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика