ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Олігархи починають деребан залізниць та аеропортів

залізниця

Ще в лютому 2012-го парламент прийняв два закони, які фактично відкрили шлях до приватизації “Укрзалізниці”. У 2014-2015 рр.. в структурі залізниць можуть бути виділені дочірні підприємства та філії і створений механізм субсидування збиткових сегментів. Після цього з / д перевезення стануть вотчиною незалежних гравців. Серед найбільш вірогідних кандидатів – структури Ріната Ахметова. На цьому важливому для групи напрямку в парламенті сконцентрується Антон Пригодський, екс-власник транспортної компанії “Лемтранс” (з жовтня 2012-го входить до складу групи СКМ).

Схожі процеси відбуваються і в портовій галузі. У травні с. р. парламент прийняв Закон “Про морські порти України”, що передбачає приватизацію відповідних об’єктів. Порти – один з секторів, які найбільш динамічно відновлюються після кризи.

“У першому кварталі 2012 року портова перевалка вантажів відновилася на 95% по відношенню до докризового рівня 1 півріччя 2008 року”, – говорить Дмитро Монаков, керівник відділу аналітики “Центру транспортних стратегій”. Закон “Про морські порти України”, прийнятий у травні 2012 р., набуде чинності тільки в червні 2013 р., так що у зацікавлених осіб ще є час усе поділити без зайвого шуму. Саме цей процес зараз і відбувається, пояснив один з гравців цього ринку.

Всього від портової галузі в ВР збиралося близько 15 осіб, проте пройшли одиниці. Безпосередніх гравців четверо – Костянтин Жеваго (власник терміналу “ТІС-Руда” в Південному порту), Антон Кісі (комерційний директор ТОВ “Фрам Шиппінг”, що спеціалізується на перевезенні вантажів), Геннадій Труханов (замгендиректора ТОВ “Бруклін-Київ”, що володіє величезним терміналом в Одеському порту), і “старий портовий вовк” Юрій Крук (разом з 4 синами він управляє ТОВ “Українська національна транспортна компанія” та ТОВ “Українська національна стивідорна компанія”).

Останні три персони ведуть бізнес в Одеському порту. До цієї ж групи впливу слід віднести і Сергія Гриневецького. Довгий час пропрацювавши в Одеській області на різних посадах, в тому числі і на посаді глави адміністрації та облради, він просто “добре занурений в тему” і буде корисний будь-якого зацікавленого олігарха.

На сьогоднішній день головним власником вітчизняних портів є Ринат Ахметов, який контролює порти Азовського моря, ряд кримських портів та “Південний”. Його компаньйон по бізнесу Вадим Новинський взяв під контроль Миколаївський, Херсонський, а недавно і порт “Жовтневий”, через який починаючи з радянських часів йшли всі постачання зброї на експорт. Однак Ахметов вирішив, що його інтереси в цій галузі захистять і прості члени фракції ПР.

Найбільш цікава ситуація складається в авіагалузі. З одного боку, присутність у парламенті лобістів Української авіаційної групи (група Коломойського) може зберегти режим найбільшого сприяння для її авіакомпаній. У тому числі віддалити прийняття угод про “відкрите небо” з ЄС.

З іншого боку, у нинішнього уряду є чіткі плани щодо перетворення аеропортів Львова та Донецька у повноцінні хаби, збільшенню пасажиропотоку “Борисполя”, а це неможливо без залучення додаткових авіаперевізників. Крім того, наявність у парламенті двох співвласників аеропорту “Жуляни” Хмельницького та Іванющенко також буде сприяти цьому процесу, адже для альтернативного столичного аеропорту дуже важливо пожвавлення внутрішніх перевезень.

А для цього потрібно усунути фактичну монополію УАГ. Тому можна припустити, що стратегічний курс на збільшення пасажиропотоку і завантаження залишилася після Євро2012 авіаційної інфраструктури будуть продовжуватися. Варто очікувати приходу в українські аеропорти керуючих компаній, слідом за якими потягнуться й нові авіаперевізники, особливо в low-cost сегменті.

Зміни торкнуться і сферу автоперевезень. В Україні даний вид транспортних послуг є долею середнього бізнесу. Проте в новому парламенті буде достатня кількість нардепів, які лобіюють послаблення правил автоперевезень та повернення їх до африканської ситуації, яка існувала в Україні до 2009 року.

Можливо, варто віднести послаблення в організації пасажирських перевезень маленькими компаніями з їх інтеграцією на регіональному рівні. Враховуючи збереження тенденції подорожчання і скорочення пасажирських залізничних перевезень, можна очікувати зростання пасажирських автоперевезень, в середньостроковій перспективі це призведе до здешевлення послуг, але ніяк не до підвищення їх якості.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика