ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Пасажирів скоро будуть укладати в літаках штабелями

літакСтагнація на ринку авіаперевезень змушує найбільших авіаперевізників світу економити кожен цент. Це не подобається ні пасажирам, ні співробітникам авіакомпаній.

Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA), що об’єднує 243 авіакомпаній, які забезпечують 84% світового повітряного трафіку, поліпшила прогноз прибутку світових авіакомпаній за підсумками 2012 року до 4,1 млрд доларів проти трьох мільярдів в червневому прогнозі. Однак навіть новий попередній результат в два рази гірший за підсумки минулого року і майже в п’ять разів – 2010-го. Рівень рентабельності авіакомпаній в прогнозі IATA збільшився всього на 0,1 процентного пункту – з 0,5 до 0,6% в порівнянні з червневим прогнозом. І це на тлі високого показника наповнюваності крісел (79,3% у середньому по світу за серпень).

Одна з головних причин проблем ринку авіаперевезень – висока вартість нафти, яка в даний час коливається на рівні близько 110 доларів за барель (Brent). За два роки вона подорожчала майже на 40%. “За підсумками року рахунок за паливо складе 208 мільярдів доларів, а це внутрішній валовий продукт Філіппін або Чеської Республіки. На нього доведеться майже третина наших витрат”, – резюмує глава IATA Ентоні Тайлер.

У глибокій Європі

Прогноз асоціації суттєво відрізняється по регіонах. Так, європейські авіакомпанії (Україна і Росія включені в цей регіон) понесуть найбільші збитки за підсумками 2012-го – 1,2 млрд доларів, що на 0,1 мільярда більше попереднього прогнозу. Такі показники в першу чергу обумовлені рецесією в країнах єврозони. Це відбивається на обсягах вантажоперевезень – IATA прогнозує падання в сегменті до двох відсотків у порівнянні з 2011 роком. Пасажирські перевезення за підсумками року продемонструють помірне зростання (в межах трьох відсотків), проте в основному за рахунок агресивної експансії авіакомпаній сегмента low cost.

“У липні важливий в преміальному туристичному сегменті Північноатлантичний регіон продемонстрував показники на 2,4 відсотка нижче рівня минулих років, а ринок преміум-подорожей всередині Європи скоротився на 3,5 відсотка”, – наголошується в останньому звіті IATA.

Тиск бюджетних авіакомпаній особливо сильно проявляється на внутрішніх рейсах – ніші, яку довгий час вдавалося за собою утримувати класичним авіаперевізникам. Наприклад, британський бюджетник EasyJet зараз вважається другим “французьким” перевізником: компанія возить людей не тільки в / з Франції, але й на внутрішніх маршрутах, таких, як Париж-Тулуза, де переважають бізнес-пасажири. “У минулому році аеропорти, що входять в Асоціацію аеропортів Франції, обслужили в загальній складності 151,7 мільйона пасажирів (на 1,3 відсотка більше, ніж у 2009 році). Частка нізкотаріфних перевізників склала 19 відсотків. На маршрутах в / з Парижа – 29 , 2 відсотка. З великою часткою впевненості можна сказати, що вона буде рости і далі”, – повідомив глава Асоціації аеропортів Франції Жак Сабурен.

Крім цього, класичним авіакомпаніям доводиться конкурувати з лоу-кост в сегменті підвезення транзитних пасажирів в хаби. Щоб утримати клієнтів, перевізники оптимізують витрати. Один із прикладів: формальне об’єднання Austrian Airlines (AA) зі своєю “дочкою” – регіональної Tyrolean Airways. Переклад Austrian Airlines під крило своєї дочірньої компанії дозволить АА перейти на більш економні умови оплати праці своїх співробітників. Компанії також оптимізують мережу, скоротять адміністративні витрати і стануть більш ефективно використовувати авіапарк. Як підрахували в АА, загальна економія від цих заходів за підсумками року має скласти 220 млн євро.

Європейські авіаперевізники також знижують вартість квитків на переліт (в середньому тарифи в цьому році знизилися на два відсотки) та проводять реорганізацію. Це не дуже подобається пасажирам – на туристичних форумах безліч негативних відгуків про якість харчування та комфорту на борту, рівні сервісу і пунктуальності.

Незадоволені економією і співробітники авіакомпаній. Так, наприклад, Lufthansa, другий за величиною авіаперевізник в Європі, збирається звільнити 3,5 тис. співробітників. Протягом трьох років концерн за рахунок цих заходів припускає заощадити півтора мільярда євро. В цілях скорочення витрат Lufthansa збирається також реформувати свою дочірню авіакомпанію Germanwings і частково перевести туди співробітників, виплачуючи їм більш низькі зарплати (за аналогією з АА).

У відповідь профспілка бортпровідників Lufthansa періодично страйкує, вимагаючи, навпаки, підняти зарплати на п’ять відсотків. В результаті німецькому перевізнику вже не один раз доводилося скасовувати рейси. Тільки через останньої, вересневої, страйки Lufthansa втратила близько одного мільйона євро.

У бізнес європейських авіакомпаній чималі втрати внесло вимога Євросоюзу з торгівлі викидами вуглекислого газу, набрало чинності з 1 січня 2012 року. За попередніми оцінками, цей екологічний податок збільшить щорічні витрати європейських перевізників на 900 млн доларів.

В асоціації повітряного транспорту однією з причин неважливого положення європейських авіакомпаній також називають вступило в силу в цьому році нове слот-регулювання в аеропортах, яке діє за принципом: “використовуй своє місце в розкладі або втрать його”.

У підсумку аналітики чекають продовження в найближчі місяці серії банкрутств. З початку 2012-го збанкрутувала авіакомпанія Spanair, четвертий за величиною авіаперевізник Іспанії, угорська Malev, італійська Wind Jet і кілька невеликих авіаперевізників в Німеччині та Іспанії.

Злітаюча Азія

Найбільш високі показники прибутку в цьому році очікуються у компаній з країн Азіатсько-Тихоокеанського регіону, де вона повинна досягти 2,3 млрд доларів. Однак це майже в два рази менше їхніх минулорічних заробітків.

Тамтешній ринок знаходиться в ризиковому положенні – на нього припадає близько 40% світового ринку вантажних перевезень, і якщо економічна ситуація у світі буде погіршуватися, це відразу позначиться на показниках. А за перші вісім місяців нинішнього року попит на вантажні перевезення в світі знизився на 6,6%.

Проте поки порівняно високі темпи зростання пасажирських перевезень з лишком компенсують негативні вантажні тенденції. Китай, наприклад, залишається самим швидкозростаючим – 9,4% збільшення попиту впродовж перших восьми місяців 2012-го. А в минулому році китайські авіакомпанії перевезли близько 267 млн пасажирів.

Позитивний прогноз у IATA і відносно перевізників Близького Сходу – вони повинні за підсумками року отримати прибуток у розмірі 0,7 млрд доларів. Тут протягом перших восьми місяців цього року обсяги вантажних перевезень збільшились на 13% на тлі підвищення попиту в 14%. Регіон також продемонстрував найвищий показник росту попиту на пасажирські перевезення на рівні 17,1%. Відмінною рисою авіакомпаній Близького Сходу можна назвати їх масовий вихід у сегмент підвезення пасажирів в міжнародні хаби, де раніше активно “паслися” європейці.

На думку IATA, африканські перевізники, швидше за все, вийдуть в нуль за підсумками 2012-го. Уникнути збитків можна буде завдяки зростанню африканських економік, які отримали потужний поштовх у вигляді інвестицій і торговельних зв’язків з Китаєм, а також високої прибутковості нафтової галузі. Це, зокрема, стосується Нігерії, найбільшого нафтовидобувника континенту, що має населення 167 млн чоловік.

Посунути крісло

Північна і Латинська Америка можуть принести своїм авіаперевізникам збільшення рентабельності в порівнянні з 2011 роком. Так, очікуваний прибуток латиноамериканських авіакомпаній складе 0,4 млрд доларів, що вище минулорічних показників на 0,1 млрд. У регіоні стійко зростають обсяги перевезень на тлі високого рівня товаропотоку з регіону і помітного зростання економік Мексики та Чилі.

За прогнозами IATA, прибуток північноамериканських перевізників в нинішньому році складе 1,9 млрд доларів, що на 0,6 млрд вище результатів 2011-го. З точки зору динаміки, це найкращий результат серед усіх регіонів планети. За перші вісім місяці 2012 року підвищення попиту на пасажирські перевезення склало 1,3%, в той час як провізні ємності збільшилися лише на 0,2%. У результаті в регіоні підтримувався стабільно високий коефіцієнт пасажирського завантаження – в середньому 83,2% у січні-серпні.

Частково таких показників авіаперевізникам вдалося досягти за рахунок зменшення паливної складової в загальних витратах. Зокрема, у компаній США вигідні програми паливного хеджування, а також вони почали економити пальне, оптимізуючи графіки польотів. За даними федеральної статистики США, сума, яку авіакомпанії витрачали на паливо, скоротилася за другий квартал нинішнього року, порівняно з аналогічним торішнім періодом на чотири відсотки, а доходи від пасажирських зборів – на п’ять відсотків (до 932 млн доларів).

Однак левова частка прибутку північноамериканських перевізників обумовлена ​​в першу чергу більш жорстким використанням місця в салоні літаків. Так, авіакомпанії масово скорочують простір для ніг на борту літака, замовляють повітряні судна з тонкими спинками пасажирських крісел і зменшеним відстанню для підлокітників. Такі заходи дають можливість додати в салон додаткові два-чотири ряди крісел. Зокрема, американська компанія JetBlue, що спеціалізується на внутрішніх рейсах, зараз зменшує простір для ніг на бортах своїх 52 літаків на три сантиметри. І хоча ця цифра не здається суттєвою, але завдяки таким змінам в салонах додасться ще два ряди більш комфортабельних місць (за місця з розширеним простором для ніг авіакомпанії будуть стягувати з пасажирів додаткову плату). За оцінками експертів, такі заходи принесуть перевізнику 150 млн доларів додаткового доходу в рік.

Можливий варіант економії, який пропонують авіаперевізники реалізувати в найближчому майбутньому, – введення стоячих місць (правда, поки для внутрішніх перевезень на невеликі відстані). Пасажира збираються пристібати ременем до похилої площини з невеликим виступом на рівні сідниць. Таку можливість обговорюють не тільки авіаперевізники США, але і деякі компанії з інших регіонів.

Подібні прогнози не дають приводу для великого оптимізму. Компанії, навіть успішні, все ще стримані у своїх планах розвитку, оновлення флоту та інвестицій в розширення мережі маршрутів. Адже ринок авіаперевезень не оговтався від кризового 2008 року – загальний обсяг втрат, понесених тоді, перевищив вісім мільярдів доларів, чого не було ніколи раніше. Сотні дрібних і молодих авіаперевізників просто не зуміли протистояти фінансовій кризі. Десятки великих авіакомпаній опинилися на межі банкрутства і, щоб вижити, були змушені просити уряд своїх країн про допомогу і продавати частину своїх акцій більш сильним конкурентам.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика