ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Про що мовчить уряд?

З першої спроби подати проект бюджету на майбутній рік в уряду не вийшло. За офіційною версією, озвученою спікером Володимиром Литвином, профільний парламентський комітет вирішив повернути документ на доопрацювання тому, що при розрахунку головного фінансового кошторису країни команда Миколи Азарова брала до уваги ще не прийняті закони і не врахувала всі пропозиції Президента, викладені у щорічному посланні до ВР.

Крім того, разом з бюджетним законопроектом депутати хочуть отримати від уряду програму соціально-економічного розвитку країни на 2013 рік та звіт про стан виконання держбюджету в поточному році. Джерела запевняють: історія з поданням бюджетного законопроекту – вдало розіграний фарс. В дійсності зверстаного бюджету просто не існує. Побічно це підтверджує і той факт, що, наприклад, широко анонсуючи обсяги фінансування окремих бюджетних програм, урядові чиновники проігнорували таку важливу інформацію, як курс долара і ціна на газ. Хоча саме ці параметри, як правило, озвучуються в першу чергу. Адже без них зверстати бюджет неможливо.

Не виключено, що бюджетне подання було розіграно для того, щоб черговий раз прорекламувати соціально орієнтовану політику влади, а заразом дати можливість прем’єру зберегти реноме законослухняного чиновника. Адже згідно з Бюджетним кодексом уряд зобов’язаний подати проект держбюджету на майбутній рік до 15 вересня. І формально Микола Азаров, який ніколи не порушував цей припис, вклався в терміни і зараз.

Втім, це лише видима вершина айсберга бюджетних містифікацій. Головним і незабутнім досягненням Кабміну має стати вже анонсоване Миколою Яновичем збільшення доходів зведеного бюджету майже до 0,5 трлн. грн. і скорочення бюджетного дефіциту до 1,65% ВВП. Чи не звиклому вдаватися в деталі обивателю залишається тільки порадіти вмілим управлінським рішенням влади, яка в розпал кризи може так ефективно поводитися з державними фінансами. Те, що при детальному розгляді бюджетна ситуація вже не виглядає настільки бездоганно, – зайві подробиці, аж ніяк не розраховані на масового споживача.

Почнемо з того, що оприлюднений розмір дефіциту, за словами міністра фінансів Юрія Колобова, розраховувався без урахування касових розривів “Нафтогазу України”. Причому, зроблено це було на тій підставі, що дефіцит НАКу фінансується урядом за рахунок випуску облігацій внутрішньої держпозики. Але ж випуск ОВДП – не що інше, як інструмент для фінансування дефіциту за рахунок збільшення державного боргу. А тому не враховувати обсяг передбачуваного випуску ОВДП те саме статистичної маніпуляції.

За оцінкою МВФ, проведене в нинішньому році підвищення зарплат і пенсій без відповідного збільшення доходів скарбниці і дефіцит бюджету “Нафтогазу” збільшать у 2012 році касовий розрив держфінансів до 5,3% ВВП (тоді як за офіційною версією дефіцит держбюджету становить 1,7% ВВП ). У майбутньому році соціальні стандарти знову будуть рости, як і ціна на російський газ. А це означає, що реальний дефіцит бюджету в кращому випадку збережеться на тій же позначці. У гіршому – може істотно зрости. Адже планові надходження скарбниці фактично взяті зі стелі. Уряд вважає, що в майбутньому році доходи зведеного бюджету збільшаться на 8% завдяки подальшому зростанню економіки на 4,5%. І це притому що за підсумками серпня офіційна статистика зафіксувала падіння практично у всіх ключових секторах – від промисловості і транспорту до будівництва і сільського господарства. У цілому за підсумками восьми місяців промвиробництво скоротилося на 0,4%. Враховуючи, що міжнародні аналітики не бачать для світової економіки виходу з кризи і в майбутньому році, очікувати подвигів від вітчизняної економіки, повністю зав’язаної на світові сировинні ринки, безвідповідально.

Щоб збільшити доходи скарбниці, влада могла б діяти традиційно – підвищити податки. Але трагізм ситуації полягає в тому, що протягом останніх декількох років депутати з подачі Кабміну справно штампували галузеві пільги. За підсумками 2011 року через діючі пільги бюджет недоотримав приблизно 54 млрд. грн., Або 4,1% вітчизняного ВВП, що за визнанням податкової стало найвищим показником “пільгових” втрат бюджету за останні вісім років. У наступному ж році цей рекорд може бути успішно побитий. Згідно з підрахунками уряду завдяки податковим пільгам та преференцій бізнес отримає додатковий фінансовий ресурс в розмірі більше 70 млрд. грн. Зараз простіше перерахувати обділені увагою держави сектора, ніж озвучити перелік пільговиків. У наступному році від сплати податку на прибуток буде звільнена частина доходів підприємств ПЕК і ЖКГ, легкої, судно-та літакобудівної, а також машинобудівної галузей і готелів. Не буде сплачуватися ПДВ з операцій з поставок зерна, звільнені від сплати земельного податку суб’єкти космічної діяльності, виробники національних фільмів, літакобудівники і підприємства суднобудівної галузі. До того ж в 2013 році ставка податку на прибуток буде знижена з 21 до 19%, а для суб’єктів програмної індустрії – до 5%. Так що ні за рахунок подальшого зростання економіки, ні за рахунок збільшення фіскального тиску наростити надходження скарбниці уряду точно не вдасться. До слова, так само як і за рахунок детінізації. У всякому разі, незважаючи на масштабні кампанії податкової з вилову тіньовиків, рівень неофіційної економіки залишається незмінним (згідно з офіційними підрахунками МЕРТ в тіні виробляється 34% вітчизняного ВВП).

Варіант подальшого розвитку подій очевидний: уряду доведеться переписувати бюджет після виборів, зверстати його на новій податковій базі. За основу цілком може бути взяти варіант податкової реформи, запропонований Державною податковою службою. Серед іншого новації передбачають відновлення диференційованої ставки прибуткового податку і збору до Пенсійного фонду з валютообмінних операцій, а головне, введення нового податку – з обороту, який стягуватиметься паралельно з ПДВ. Великі бізнес-асоціації вже пообіцяли фіскалам підтримати їх пропозицію в обмін на надану зараз компаніям можливість повністю списати збитки минулих років. Рекламований урядом власний варіант податкової реформи, який полягає в спрощенні адміністрування податків, не повинен вводити в оману. Про нього влада моментально забуде, опинившись перед необхідністю наповнювати скарбницю. Одночасно в прискореному темпі будуть підтримані і законодавчі ініціативи Держмитслужби щодо наповнення бюджету. Відомство Ігоря Калетника запропонувало урізати кількість пільг по сплаті мита і ввізного ПДВ, а також підвищити ставки мита для більш ніж 700 груп товарів до рівня граничних, встановлених в рамках вступу України до Світової організації торгівлі. Відповідний законопроект (No9241-д) прийнятий парламентом у першому читанні ще у травні. Але щоб не піднімати непотрібної влади галасу, йому дали відлежатися до закінчення виборів.

Нарешті, щоб скоротити витрати скарбниці, уряд цілком може скористатися правом на свій розсуд змінювати розміри соціальних виплат залежно від ресурсів бюджету. Втім, все це буде потім. Поки ж влада воліє по повній підлабузнюватися перед електоратом і хвалитися бюджетом на півтрильйона.

 

На сайте professionali.ru в сообществе “Кино, в котором есть сердце” вы можете прочитать отзыв о фильме «На гребне волны», в котором Патрик Суэйзи сыграл главную роль.

Читайте також на cайті:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика