ФІНАНСОВІ НОВИНИ УКРАЇНИ

postheadericon Куди скаржитися на поганий бензин?

бензинЯкщо автомобіль втрачає потужність або просто глухне, причина може бути в некондиційному паливі. Як уникнути подібної ситуації? Як перемогти АЗС, які недоливають? Як повернути втрачені гроші?

Їздити на машині небезпечно. І не тільки через вибоїни і не завжди адекватну поведінку багатьох водіїв на дорозі. Адже паливо, яке, здавалося б, продається на цілком пристойних АЗС, може легко вивести автомобіль з ладу. Бувалі автовласники знають: всьому провиною повсюдна невідповідність пального існуючим нормативам. “Держконтроль за якістю палива на ринку повинен бути жорсткішим. Держоргани практично самоусунулися від перевірок якості реалізованих на АЗС нафтопродуктів”, – пояснює стан речей провідний спеціаліст відділу зв’язків з громадськістю мережі АЗК “ОККО” Олег Дорожовець.

У чому сюрпризи

За інформацією заступника директора НТЦ “Психея” Геннадія Рябцева, одним з основних зловживань є продаж сумішевих бензинів з додаванням етанолу, метил-трет-бутилового ефіру або побічних продуктів коксохімічного виробництва. Нерідко продається стандарту 2001 р. за видом пального ДСТУ 2007 р., а також замість палива з октановим числом 95 пропонується 92-й. Професіонали попереджають: зіткнутися з порушеннями якості можна на кожній четвертій, а то і третій АЗС. Але продаж неякісного пального – лише одна з проблем, від якої страждають водії.

Повсюдно автовласники стикаються і з недоливом палива. А коли заправки нав’язують водіям перехід на преміальні види бензину, то далеко не завжди попереджають про проблеми, які можуть бути пов’язані з використанням дорогого палива. Власникам машин з дизельними двигунами варто бути пильними взимку: літнє дизпаливо забиває паливні фільтри, через що такі авто глухнуть.

5 правил для заправки

–          Заправлятися на одних і тих же АЗС, якщо можливо

–          Намагатися не заправлятися на виїзді з міста

–          Зберігати чеки, отримані на заправці

–          Намагатися заправлятися в будні дні

–          Цікавитися документами на паливо, яке продається

Проблема 1: Заправка “бодягою”

“Якби на АЗС продавали якісне паливо, нам було б нічого робити”, – жартують майстри з ремонту двигунів на СТО. Адже до них масово надходять авто, постраждалі від споживання сурогату. На сервісних станціях Bosch до 50-60% звернень пов’язані з несправностями систем запалювання і проблемами в подачі палива, які виникають через неякісне пальне.

“Найбільш поширеною причиною несправностей є бруд у паливі, – уточнює технічний фахівець компанії Robert Bosch Володимир Закревський. – Її наявність призводить до засмічення фільтрів, зниження їх пропускної спроможності, підвищення навантаження на паливні насоси. В деяких випадках з ладу виходять котушки запалювання і свічки бензинових двигунів, а в сучасних дизельних системах – регулятори тиску палива, насоси високого тиску і інжектори”. Найбільш чутливими до якості палива виявляються сучасні іномарки з малим об’ємом двигуна.

Тому водіям новеньких міських малолітражок до якості бензину варто поставитися вкрай прискіпливо. За інформацією Євгена Чорногірського, із компанії BOSCH Service “Захід Авто” (Рівне) викликаний “лівим” бензином ремонт авто може коштувати до 20 тис. грн. Заміна каталізатора стандарту Євро-4 коштує 5,5-6,5 тис. грн., Паливного насоса – 1,3-1,6 тис. грн., Чотирьох форсунок – в 2,5 тис. грн., Комплекту свічок – близько 180 грн. Як мінімум, авто проведе на СТО половину дня, а якщо поломка серйозна – то і весь тиждень.

Ознаки отруєння “бодяжним” бензином добре відомі досвідченим водіям. “Незабаром після заправки некондиційним бензином машина починає “тупити”, двигун зрадницьки втрачає потужність. Скільки не дави на газ, авто розганяється повільно і неохоче, що при обгоні або перестроювані з випередженням може створити аварійну ситуацію. А якщо мотор починає глухнути на холостому ходу, рух в міських пробках перетворюється на повільну тортуру”, – ділиться життєвим досвідом киянин Валерій Солошко. У таких випадках зазвичай на приладовій панелі загоряється індикатор Check engine, який вказує на необхідність перевірити двигун. Якщо проблема не зникає разом із сумнівним паливом, машині пряма дорога на СТО.

Проблема 2: Заправка несортовим бензином

Бензин стандарту 2001 р. можуть продавати під виглядом більш дорогого палива, що відповідає нормам 2007 р., а 92-м бензином підмінити найбільш популярний А-95.

Наслідки таких махінацій часто бувають не настільки очевидні, як несправності, пов’язані з відвертою “бодягою”. Тому водієві складно знайти винну АЗС і змусити її компенсувати ремонт. Щоб мінімізувати ризики, варто заглянути в куточок споживача, де повинні бути вивішені сертифікати відповідності та паспорта якості на кожен з видів палива. Там вказується виробник палива та стандарт, якому воно відповідає. Водій має право запросити ці документи у персоналу АЗС. Якщо виконання цього законного вимоги викликає у співробітників заправки труднощі, краще об’їжджати точку десятою дорогою.

У бак автомобілів Євро-4 і Євро-5 потрібно заливати пальне аналогічних стандартів, яке відповідає ДСТУ 2007 Менш вимогливі машини Євро-3 і нижче можуть споживати бензин ДСТУ 2001 р. або дизель ДСТУ 1999

Крім навмисних зловживань, помилкова заправка може статися з вини персоналу станцій. У мережі АЗК “ОККО” історію, яка відбулася в минулому році заправки машин дизелем замість бензину не заперечують. За словами Олега Дорожовца, помилку виявили оперативно, хоча заправитися встигло близько 20 авто. Компанія повністю компенсувала потерпілим витрати на техогляд і заміну або ремонт пошкоджених деталей. Їм пощастило: компанія зайняла конструктивну позицію. На жаль, це відбувається далеко не завжди – дочекатися добровільної компенсації від безіменної АЗС, розташованої на трасі десь між Харковом і Сумами або між Рівним і Луцьком – малоймовірно.

Проблема 3: Недолив бензину

Підозри про те, що АЗС грішать недоливом, можуть підтвердитися тільки після того, як водій витратить повністю оплачену заправку “до повного бака”. Адже кожен автовласник знає, який реальна витрата палива у його машини. І якщо паливо в баку закінчилося раніше, ніж це відбувається зазвичай, проблема може бути зі стовідсотковою ймовірністю в недоливі. І довести це можна – потрібно вимагати в персоналу АЗС провести контрольний замір палива з колонки, де заправляли авто. Для цього на заправці повинна бути спеціальна мірна ємність. Якщо підозри виправдалися, можна спробувати вибити компенсацію. Але АЗС дуже рідко компенсують вартість недолитого бензину – хіба що водій під час самої заправки зажадав провести замір і виявив недолив. Щоб уникнути проблем краще заправлятися на перевірених заправках.

Проблема 4: Перехід на “елітне” паливо

Брендові АЗС активно пропонують своїм клієнтам “чарівне” фірмове паливо. Таке пальне на 5-15% дорожче стандартного А-95. Виготовляють його на основі імпортного палива Євро-4 і Євро-5, яке відповідає ДСТУ 2007 р. Завдяки додаванню присадок, фірмовий бензин або дизель очищає паливну систему і захищає від корозії.

Але якщо водій довгий час заправлявся паливом ДСТУ 2001 р., перехід на преміум-марки може виявитися небезпечним. Коли спеціальні присадки вимиють з бензобака накопичилися в ньому “вікові” відкладення, частинки бруду можуть застрягти в паливному фільтрі або засмітити систему уприскування. Симптомом цих проблем стане зниження потужності двигуна. Доведеться звернутися на СТО для заміни паливного фільтра, чистки інжектора (від 240-260 грн.) І паливної системи (від 240 грн.). У тих, хто систематично заправлявся якісним паливом стандартів 2007 р., перехід на преміальний бензин або дизель з присадкою подібних проблем не викличе.

Висновок – автовласник повинен використовувати паливо, яке підходить йому в залежності від екологічного класу машини (Євро-2, 3, 4 або 5). Не протипоказане дороге паливо більшості іномарок 2004-2012 років випуску.

Проблема 5: Замерзання дизеля

Особливості їзди на дизельному паливі в зимовий період добре відомі тим, кому в морозну ніч “пощастило” застрягти на трасі посеред полів або лісів. Адже парафіни, що містяться в дизельному паливі, при зниженні температури кристалізуються і забивають паливні фільтри. Поки паливо не відтане, машина з місця не зрушиться.

Щоб не потрапити в таку ситуацію, в холоду потрібно заправлятися зимовим дизпаливом з температурою фільтруваності не вище -20 ° С (марка F). Саме таке паливо повинне продаватися на АЗС з жовтня по квітень. Щоб застрахуватися від неприємностей, на заправці варто уточнити граничну температуру фільтруваності, яку вказують у паспорті якості. Також в бак можна додавати спеціальні антігелеві присадки, які знижують температуру фільтруваності, а для екстреної допомоги брати з собою в дорогу розморожувач для дизеля (100-200 грн.). Якщо ж через зупинку мотора машину довелося доставляти в місто евакуатором (а це 30-900 грн.), Варто навідатися на АЗС і взяти проби палива. У разі їх невідповідності заявленого типу дизпалива F і при наявності чека цілком реально домовитися з заправкою про компенсацію збитку.

Ціна приборкання

Згідно із Законом про захист прав споживачів, водій при поломці авто через неякісний бензин має право вимагати від АЗС компенсацію збитку. Але без чека, який більшість автомобілістів залишає на заправці, довести свою правоту складно. Звичайно, спочатку варто спробувати врегулювати інцидент без суду: повернутися на АЗС і почати “качати права”. “Позасудове врегулювання – рідкісний виняток з правил, – коментує Старший партнер адвокатської компанії” Кравець, Новак і партнери “Ростислав Кравець. – Часто доводиться звертатися до суду. В середньому процес без послуг адвоката може коштувати від 2 до 4 тис. грн. Довести в суді взаємозв’язок нанесеного автомобілю шкоди з неякісним паливом найбільш імовірно, якщо від моменту заправки до поломки пройшло не більше години, або автомобіль проїхав не більше 100 км”.

Чим більше відстань від недобросовісної АЗС, тим важче довести взаємозв’язок несправності з залитою в бензобак “бодягою”. Відстояти в суді свої права – справа непроста. “Основна проблема полягає в якості доказової бази, – попереджає адвокат, керуючий партнер ЮФ” Можаєв і Партнери “Михайло Можаєв. – Адже власнику авто необхідно підтвердити факт продажу некондиційного бензину, причинно-наслідковий зв’язок між якістю бензину і поломкою, а також розмір збитку. Крім цього, потрібно виключити, що до поломки могло привести інше паливо, що знаходиться в баку до заправки, встигнути взяти зразки на АЗС і довести те, що водій, від’їхавши від станції, більше нічого не доливав в свій бензобак”. Якщо вчасно не подбати про збір доказів, можна програти суд.

Що потрібно зробити для відшкодування збитку, нанесеного автомобілю бензином неналежної якості або типу:

1. Після аварійної зупинки викликаємо евакуатор і доставляємо авто на СТО.

2. Повертаємося (з адвокатом і кількома знайомими людьми – свідками) на АЗС.

3. Виписуємо дані постачальника бензину, з’ясовуємо ПІБ співробітників, які працювали під час заправки авто.

4. Вимагаємо від начальника зміни на АЗС зробити забір проб з колонки. Після відбору пробув два опломбовані ємності (каністри) залишаємо на заправці, а третю веземо в лабораторію. Всі каністри повинні бути опечатані наклейкою, на якій: підпис клієнта, свідків, адвоката і співробітників АЗС.

5. Вимагаємо копії сертифікатів на паливо, яким було заправлено авто.

6. Коли в сервісі встановлять причину поломки внаслідок заправки неякісного палива, потрібно: скласти акт про причини поломки з печаткою сервісу й підписами майстра й старшого зміни; скласти акт про відбір палива з бака в присутності майстра й старшого зміни; оплатити ремонт і отримати чек з описом виду та вартості ремонту.

7. Пред’являємо письмові претензії АЗС. Докладаємо копії чека, висновків експертизи про якість палива, відібраного на АЗС і з паливного бака автомобіля, і акти СТО.

8. У разі небажання АЗС компенсувати збитки складаємо позов про відшкодування збитків до суду загальної юрисдикції за місцем реєстрації власника СТО. До позову прикріплюються копії чека, висновків лабораторії, акт СТО, пропозиція про добровільне врегулювання і (якщо є) письмову відмову АЗС. В ціну позову включається вартість бензину, експертизи, обстеження і ремонту, оплата евакуатора, послуг адвоката і моральний збиток.

На замітку

У 2011 р. територіальними органами із захисту прав споживачів було перевірено 1064 АЗС. На 679 з них (на 64%) були виявлені порушення. Протягом року співробітники Держспоживстандарту відвідали приблизно кожну шосту заправку в Україну. 22% загальної кількості виявлених порушень пов’язані з невідповідністю палива стандартам. Як показує розслідування, перевірки у вихідні дні практично не проводяться – в ці дні найбільш високий ризик зіткнутися зі зловживаннями на АЗС.

Публікації по темі:



Залишити коментар

При використанні матеріалів сайту "Економічні новини" обовязковим є гіперпосилання на MONEY-NEWS.TE.UA, відкрите для індексації пошуковими системами
Яндекс.Метрика